مطالعه تطبیقی شرایط عمومی بیمه نامه های کشتی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی

فاطمه کاظم زاده مرند

هادی دستباز، ملکپور

شماره 86

مطالعه تطبیقی شرایط عمومی بیمه نامه های کشتی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی

خلاصه مديريتي

با پيشرفت‌هايي که در عرصه تکنولوژي و فن‌آوري اطلاعات در عصر حاضر ايجاد شده‌، وسائط حمل‌ونقل با قابليت‌هاي گنجايش بيشتر و همچنين با سرعت بالا به بازار عرضه و مورد استفاده قرار گرفته است‌. کشتي‌هاي قاره‌پيما در زمينه جابه‌جايي مسافر و حمل‌ونقل بار به کار گرفته شده و کشتي‌هاي جنگي و زير دريايي‌هاي بزرگ جهت تامين امنيت و جلوگيري از هجوم بيگانگان به کار گرفته شده است‌. عليرغم داشتن مزاياي بيشمار در توسعه اقتصادي و جابه‌جايي بار و مسافر و فراهم نمودن آسايش و راحتي، حجم بزرگي از سرمايه مالکان و اموال عمومي و جان مسافرين، خدمه و بار آن‌ها در معرض خطر است به طوري که هيچ مالک، ذينفع و بيمه‌گري منابع مالي کافي براي نگهداري کل و يا قسمت اعظمي از ريسک يک کشتي بزرگ اقيانوس‌پيما را ندارد .
امروزه اغلب شرکت‌هاي کشتيراني که توانايي مالي خريد کشتي را ندارند از طريق وام و استفاده از ساير روش‌هاي تامين مالي و يا اجاره کشتي، نسبت به تامين کشتي مورد نياز خود اقدام مي‌نمايند‌. حين انجام اين قراردادها از ابتدا تا انتها، طرف‌هاي مختلف درگير در اين قراردادها داراي منافع و حقوق خاص خود مي‌باشند که بايد به دقت شناسايي شده و در قرارداد بيمه‌ي مربوطه لحاظ گردند‌. غفلت از اين موارد بخصوص هنگام وقوع خسارت، مشکلات بسياري را براي شرکت‌هاي کشتيراني به وجود آورده و گاهي حيات تجاري آن‌ها را در معرض خطر قرار مي‌دهد‌. کارشناسان شرکت‌هاي بيمه بايد ضمن آشنايي با حقوق و قوانين دريايي، با شرايط و مقررات کشتيراني آشنا شوند و با ارزيابي دقيق از خطراتي که آن‌ها را تهديد مي‌کند، بتوانند متناسب با نياز آن‌ها بيمه و پوشش بيمه‌اي مناسب طراحي و عرضه کنند‌. بيمه‌هاي کشتي پرتفوي چشمگيري را براي شرکت‌هاي بيمه به وجود مي‌آورند که در افزايش کارايي و بازدهي آن‌ها موثر است‌.
از آن‌جا که به منظور تحقق اهداف فوق‌الذکر وجود و تدوين شرايط‌عمومي جامع و کامل امري لازم و ضروري است و با توجه به فقدان شرايط‌عمومي بدنه و ماشين‌آلات شناورهاي مصوب در بازار بيمه ايران و استفاده از کلوزهاي مؤسسات بيمه‌اي خارجي، طراحي و تدوين شرايط‌عمومي بيمه بدنه و ماشين‌آلات کشتي در ايران امري لازم و ضروري است. در اين طرح تلاش خواهد شد با بررسي کلوزهاي بين‌المللي مطرح و مورد استفاده چشمگير در بازارهاي بيمه‌اي معتبر جهان، زمينه اين امر مهم ايجاد گردد تا سپس به همت و ياري بيمه‌مرکزي جمهوري اسلامي ايران و کارشناسان و متخصصان خبره کشور در زمينه‌هاي دريايي، حقوقي و شرايط عمومي بيمه مناسب براي اين رشته تدوين و مصوب گردد. ضمناً ليست کاملي از آئين نامه‌هاي بيمه‌مرکزي جمهوري اسلامي ايران که مويد فقدان آئين‌نامه مصوب براي شرايط عمومي بدنه کشتي‌ها بجز کشتي‌هاي ماهيگيري است در ضمايم قابل مشاهده است.
 

امتیاز :  ۲.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0