آثار شیوع ویروس کرونا بر بیمه‌های انرژی     1399/02/23

فاطمه عطاطلب (مسئول میز تخصصی بیمه‌های انرژی)

شماره 53

علاوه بر نگرانی‌های بارز در مورد تهدید ویروس کرونا برای سلامتی افراد، نگرانی فزاینده‌ای در مورد تأثیر اقتصادی احتمالی این ویروس وجود دارد. بیمه‌گذاران در حال بررسی بیمه‌نامه‌های خود برای شناسایی پوشش‌های احتمالی و بیمه‌گران به دنبال ارزیابی میزان اکسپوژر احتمالی ویروس کرونا می‌باشند.
گسترش ویروس کرونا و تأثیر آن بر قیمت جهانی نفت می‌تواند منجر به ایجاد ریسک‌های اضافی در صنعت حمل و نقل دریایی شود. ویروس کرونا در حال حاضر بازارهای نفتی را تهدید می‌کند، زیرا تأثیر زیادی بر سطح تولید صنعتی چین و در نتیجه الزامات واردات نفت آن دارد. این امر در بازار جهانی نفت نیز اثرگذار است، زیرا فروش نفت خام کاهش می‌یابد و قیمت‌های پایه سقوط می‌کنند. طبیعی است هنگامی که قیمت نفت خام بی‌ثبات است، قیمت‌های حمل و نقل دریایی برای حمل نفت نیز همانند آن باشد لذا معامله‌گران نفت به دنبال جایی برای نگه داشتن نفت تازه تحویل شده (یا در حال تحویل) خود می‌گردند. این تحولات اخیر ممکن است پیامدهایی برای بازار بیمه دریایی داشته باشد، از جمله بیمه حمل و نقل دریایی، بیمه بدنه کشتی، بیمه مسئولیت معامله‌‌گران نفت، بیمه مسئولیت قانونی اجاره‌کنندگان و پوشش حمایت و غرامت.
نفت خام اگر برای مدت طولانی ذخیره شود، شروع به ته نشین شدن می‌کند. در این ‌حالت، هیدروکربن‌های سنگین‌تر ته نشین و تجمیع می‌شوند در حالی که هیدروکربن‌های سبک‌تر به سمت بالا می‌روند، به این ترتیب نفت خام شروع به تخریب می‌کند. این امر می‌تواند منجر به ادعاهای خسارت کیفیت و کسری در نتیجه ایجاد رسوب بیش از حد (لجن) در انتهای بار شود. برخی از مواد تشکیل‌دهنده طبیعی نفت خام دارای اثرات خورنده هستند لذا نگهداری در دوره‌های طولانی می‌تواند به لوله‌ها و پمپ‌هایی که با آنها تعامل دارند آسیب برساند بنابراین هنگامی‌که تانکرها ماهها بیکار باشند- زمانی که کشتی‌ها دوباره فعال شوند، خسارت‌هایی به ناوگان کشتی (به دلیل رسوب بیش از حد و تخریب) و ماشین‌آلات (که برای بیکار ماندن برای مدت طولانی طراحی نشده‌اند) وارد خواهد شد.
منافع مسئولیت حمل و نقل به دلیل کسری یک نگرانی اساسی است. مسئولیت احتمالی آلودگی محموله‌ها یکی دیگر از ریسک‌هایی است که مالکان کشتی (و کلوپ‌های پی اند آی آنها) با آن مواجه می‌شوند. مسئولیت آلودگی تهدید دائمی برای تانکرهای باربر است و استفاده طولانی مدت از کشتی‌ها برای ذخیره نفت فقط می‌تواند خطر بروز یک رویداد آلودگی را افزایش دهد و اگر انتقال کشتی به کشتی انجام شود، خطرات ناشی از آلودگی بیشتر افزایش می‌یابد.
سقوط قیمت نفت موجب می‌شود تا زنجیره‌ای از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر و گاه غیرقابل پیش‌بینی برای زنجیره‌های تأمین صنعتی و همچنین در سراسر زنجیره ارزش رخ بدهد. این امر منجر به تغییر در هزینه‌یابی و زمان‌بندی پروژه‌های در حال انجام و پیشنهادی در پروژه‌های مهندسی، تأمین تجهیزات و ساخت می‌شوند.