تاثیر شیوع کرونا بر اینشورتک و بیمه‌های آنلاین

دکتر سمیه میره (پژوهشگر پژوهشکده بیمه)

بهار 1399

شیوع ویروس کرونا بر مردم و مشاغل سراسر جهان تأثیرگذار بوده و بخش مالی و اقتصادی اغلب کشورها را با مشکل مواجه کرده است. از جمله صنایعی که در زمان شیوع این بیماری دچار زیان‌هایی شده است، صنت بیمه است.
گرچه این ویروس ممکن است در کوتاه مدت شرکت‌های بیمه نوپا و شرکت‌هایی که کارهای خود را به صورت حضوری انجام می‌دادند، با موانع زیادی روبرو کند، اما پس از مرحله حاد و بحرانی، تأثیر بلند مدت آن می‌تواند مثبت باشد، زیرا می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که باعث رشد بیشتر شرکت‌ها و ترغیب آنها برای استفاده از فناوری‌های جدید و اینشورتک‌ها گردد. در نتیجه می‌توان از این اوضاع نابسامان استفاده کرد و آن را به فرصت تبدیل نمود. استفاده از فناوری‌های نوین بیمه‌ای و اینشورتک‌ها می‌توانند اتفاقات خوبی برای برخی از بیمه‌گران و شرکت‌های بیمه رقم بزنند. شیوع این بیماری می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای محصولات خاص شود. این ویروس باعث آگاهی بیشتر مردم از بیمه شده است و می تواند باعث افزایش تقاضا برای پوشش‌های بیمه سلامت و زندگی، پوشش وقفه در کسب و کار و همچنین پوشش برای جبران زیان وارد شده به صنایع گردشگری، سرگرمی، هتلداری و ... شود.  
همانطور که بیان شد، روند افزایشی استفاده از اینشورتک‌ها و بیمه‌های آنلاین در زمان شیوع ویروس کرونا می‌تواند تسریع یابد. زیرا با توجه به پیش بینی ادامه داشتن این بحران تا سه ماهه سوم سال 2020، خدمات بصورت دیجیتال و آنلاین، می‌تواند به یک هنجار جدید در بین اغلب شرکت‌ها تبدیل شود. از طرفی، با توجه به سقوط بازار جهانی و شوک‌های اقتصادی متعاقب آن، ویروس کرونا موجب ضررهایی بسیاری به بیمه‌گران شده است و در این راستا، آمادگی اینشورتک‌ها برای مواجهه و جبران خسارات وارد شده اهمیت فراوانی دارد. از طرف دیگر، اینشورتک‌ها به دلیل وجود ارتباط تنگاتنگ بین بیمه و مراقبت‌های بهداشتی، باید میزان آمادگی خود را بالا ببرند و محصولاتی طراحی کنند که موجب رشد خود و صنعت بیمه گردند. به طور مثال، با توجه به ترس موجود از مبتلا شدن به بیماری کوید ۱۹ در مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین نقص در پوشش‌های بیمه‌ای، بسیاری از افراد از مراجعه به این مراکز حتی با داشتن علائم، منصرف می‌شوند. در صورتی که می‌توان با استارتاپ‌های موجود، ارزیابی سلامت افراد را انجام داده و اینشورتک‌ها، نقش مفیدی در این زمینه داشته باشند.
البته اینشورتک‌ها و بیمه‌های آنلاین در زمان شیوع ویروس کرونا با تهدیداتی نیز مواجه هستند که یکی از آنها مواجه شدن با کمبود نقدینگی و سرمایه مخصوصا برای اینشورتک‌های تازه کار است. با این که، خلاقیت و نوآوری منجر به موفقیت اینشورتک‌ها در سال‌های اخیر بوده است ولی به تنهایی نمی‌توانند از بحران کنونی نجات یابند و نیاز به تامین سرمایه دارند. در استارتاپ های تازه‌کار، انتظار می رود بودجه آن‌ها در ماه‌های آینده کم شده و از بین برود. همچنین، سرمایه‌گذاران بزرگ که سرمایه‌گذاری آن‌ها مستقیماً بر روی استارتاپ ها و کسب‌وکارهای نوپا است، بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. در نتیجه بازارهای مالی با بحران مواجه می‌شوند. از تهدیدات دیگری که اینشورتک‌ها با آن مواجهند، قرار گرفن در معرض حملات سایبری است.
شیوع ویروس کرونا بر اغلب بیمه‌گران نیز تاثیرگذار بوده است و به واسطه کمبود فناوری‌های بیمه‌ای در اغلب شرکت‌های بیمه، این شرکت‌ها، با مشکلاتی مواجه شده‌اند. اغلب شرکت‌های بیمه‌ سنتی از این فناوری‌ها استفاده نمی‌کنند و بیشتر بر روش‌های حضوری و فیزیکی تکیه دارند. البته شرکت‌های بیمه بزرگ سنتی به دلیل داشتن سرمایه لازم، در این دوران با مشکل جدی مواجه نشده‌اند. در مقابل شرکت‌های بیمه‌ای که خود را با نیازهای مردم به‌روز کرده و از فناوری‌های بیمه‌ای (اینشورتک) استفاده می‌کنند، براحتی از این فرصت استفاده می‌کنند.
به طور کلی و با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان توصیه‌های زیر را برای افزایش میزان سوددهی شرکت‌های بیمه در زمان شیوع ویروس کرونا مطرح کرد:
-    استفاده از روش‌های آنلاین در صدور و فروش بیمه‌ها جهت افزایش فروش و سود شرکت‌های بیمه،
-    طراحی اینشورتک‌های جدید جهت کم کردن خسارات وارد شده به صنایعی که بیشترین زیان را دیده‌اند،
-    طراحی اینشورتک در بیمه سلامت و درمان مانند اینشورتک مطرح شده در چین،
-    طراحی اینشورتک جهت مشاوره به بیماران و راهنمایی درست آن‌ها.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    V5.6.6.0