سامانه فروش، صدور و خسارت‌دهی برخط در بیمه‌های اتومبیل مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی و تحلیل داده

مهندس هانیه کارخانه-مهندس علیرضا عقیلی

محمد اباذریان طهرانی، مجتبی قاسمیان، مهندس احمد صندوق

شماره 143

سامانه فروش، صدور و خسارت‌دهی برخط در  بیمه‌های اتومبیل مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی و تحلیل داده

خلاصه مدیریتی

فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال هاي گذشته، رشد بسیار بالایی را شاهد بوده است. تحولات فناوری موجب گردیده است که ابزارهاي جدید اطلاعاتی و ارتباطی جاي خود را در تمامی کسب و کارهاي جهانی و از جمله صنعت خدمات مالی شامل بانک، بورس و بیمه باز نماید.  نفوذ این تحولات در صنعت بیمه با سرعت کمتری پیشرفت نموده است اما شیوع بیماری کرونا تسریع استفاده از سرویسهای فناوری اطلاعات، بلاکچین، هوش مصنوعی و تحلیل داده امری اجتناب ناپذیر نموده است و روند تغییرات در مدل فروش، مدل رفتار مشتری و‌‌‌‌ ارائه سرویس ها، این تحولات را عمیق تر و پیچیده تر نموده است. با توجه به افزايش جمعيت، گسترش شهرها و توسعه راههاي ارتباطي و تعدد سفرهاي درون شهري و برون شهري، استفاده از وسايل نقليه رشد چشم گیری داشته است. از طرفی وسعت استفاده از وسایل نقلیه سبب ازدياد حوادث رانندگي و وارد آمدن خسارات سنگين جاني و مالي به دارندگان، سرنشينان و اشخاص ثالث گرديده و مشكلات جدي را براي استفاده كنندگان از خودرو و زيان ديدگان از حوادث رانندگي به وجود آورده است. بنابراین بيمه های خودرو براي دارندگان وسايل نقليه موتوري اجتناب ناپذير گردیده است. بيمه خودرو در دنيا از استقبال خاصی برخوردار است و جزء پر فروش ترين بیمه‌نامه‌ها محسوب می گردد و در کشور ایران نیز این رشته، پرتفوی بالایی دارد و سالانه میلیاردها تومان حق بیمه و خسارت بین بیمه گزاران و بیمه گران در جریان است بنابراین توجه به زیرساختهای فناورانه در حوزه گردش کاری میان ذینفعان مختلف این خدمات، از اهمیت بسزایی برخوردار است. فرآیندهای اصلی این خدمات در سه بخش قبل از خرید، حین خرید و پس از خرید دسته بندی شده است که شامل فرآیندهای خرید، صدور و خسارت دهی می باشد که جهت تسهیل حال بیمه-گزاران، بهبود فرآیند بیمه گران و جلوگیری از تقلب و جعل  اهمیت استفاده از فناوریهای نوین و زیرساخت های فناوری-محور را  دوچندان نموده است.
معماری سامانه های اطلاعاتی در دنیای امروز با ورود تکنولوژی تغییرات زیادی داشته است بطوری که طراحی سامانه ها به سمتی در حال حرکت است که با چند کلیک ساده کاربر بتواند سرویس خود را دریافت نماید. در صنعت بیمه نیز این مهم در فرآیندهای مختلف، درحال رشد است بطوریکه در سالهای اخیر شاهد حضور استارت آپ و اپلیکیش هایی بوده ایم که در زمینه مقایسه قیمت بیمه نامه ها و فروش، فرآیند خرید را بهبود و سرعت داده است. در کنار بهبود فرآیندهای خرید، صنعت بیمه به دنبال راهکارهایی برای بیمه گزاران خود در زمان بروز حادثه رانندگی می باشد تا در سریع ترین زمان، بهترین خدمات را ارائه نمایند. هنگامی که یک حادثه رانندگی رخ می‌دهد، دارنده خودرو با شرکت بیمه مربوطه تماس می گیرد و در بهترین حالت کارشناس ارزیاب خسارت به صحنه اعزام شده و گزارش میزان خسارت وارده را تهیه می نماید. در کنار این فرایند فرم‌های مربوط به حادثه رانندگی نیز تکمیل می‌شود. این مراحل هزینه، زمان، و نیروی کار قابل توجهی را صرف خود می‌کند که می‌تواند خطای انسانی را نیز شامل شود.  در حالت خوشبینانه اگر بیمه گر دارای خدمات خسارت سیار باشد و طرفین حادثه رانندگی نیز بر روی مقصر حادثه توافق داشته باشد بطور متوسط زمان پرداخت خسارت برای حادثه دیده سه روز تا هفت روزکاری زمانبر است؛ در غیر اینصورت فرآیند حضور پلیس در صحنه، مراجعات مکرر به مراکز ارزیابی خسارت، مراکز تامین قطعات یا تعمیرگاه و در نهایت مراجعه مجدد جهت دریافت خسارت از شرکت بیمه فرآیندهایی خسته کننده و به مراتب طولانی تر برای شرکت بیمه گر و بیمه گزار خواهد بود. در این طرح پژوهشی تلاش بر این است که با استفاده از روش‌های هوشمند با کمترین هزینه و زمان و با بیشترین دقت همراه با کاهش خطای انسانی بتوانیم معماری سامانه صدور و خسارت دهی را پیشنهاد دهیم.
ویژگی هایی که در طراحی سامانه فروش، صدور و خسارت دهی آنلاین مدنظر محققین قرار گرفته است شامل بهبود فرآیندها، خودکار نمودن فعالیتها و حدف بروکراسی های اداری در حد امکان، کاهش هزینه های بیمه-گران از جهت مراجعات حضوری، استفاده از راهکاری خاص، نوآورانه و مبتنی بر تکنولوژی در بهینه سازی و  رفع معضلات مربوط به این خدمات و در نهایت کاهش تقلبات، می توان نام برد.
در این گزارش در فصل اول به بیان چارچوب مطالعه پرداخته ایم . در فصل دوم تاریخچه و فرآیندهای صدور و خسارت دهی جهت معرفی و شناخت کافی از موضوع تحقیق بیان گردیده است. فصل سوم بخش مطالعه میدانی و کتابخانه ای طرح است که گزارش مصاحبه  با خبرگان، بررسی نمونه های موفق سامانه های موضوع تحقیق و فناوری های مورد استفاده آمده است. در این بخش گزارشی از مقایسه وضع موجود صنعت بیمه در ایران با دنیا از جهات مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در فصل چهارم معماری سامانه و زیرسامانه های صدور و خسارت دهی آنلاین پیشنهاد و در ادامه همین فصل به روش پرسشنامه ارزیابی از دیدگاه طراحی سامانه انجام گرفته است که خلاصه گزارش آن نیز تهیه شده است. پرسشنامه تهیه شده در پیوست همین سند جهت بهره برداری اضافه گردیده است. جهت آشنایی بیشتر بهره برداران پژوهش با کاربرد فناوری های پیشنهادی در معماری سامانه بخش هایی به اختصار در کاربردهای فناوری در صنعت خودرو تهیه گشته است. امید است بتوانیم اطلاعات مناسبی را به بهره برداران این پژوهش منتقل نماییم .

 

امتیاز :  ۴.۶۷ |  مجموع :  ۳

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0