• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ 
  • کد خبر : ۴۷۷۰
در گزارش پژوهشی بررسی شد
نماگرهای اقتصادی شركت‌های بیمه
از پیش‌نیازهای ارتقاء فعالیت‌های بیمه‌ای، شناخت دقیق ابعاد مختلف آن است. در این زمینه اتکای اصلی معمولا به نماگرهای مالی برگرفته از صورت‌های مالی شرکت‌ها است. اگرچه این نماگرها از ابزارهای مهم و قوی در شناخت برخی از وجوه فعالیت‌های بیمه‌ای محسوب می‌شود، اما لازم است که برای بررسی وجوه دیگر این فعالیت‌ از نماگرهای اقتصادی نیز استفاده شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، گزارش پژوهشی «نماگرهای اقتصادی شرکت‌های بیمه» پیرامون تکمیل زنجیره تولید حساب‌های اقتصادی و نماگرهای مشتق از آن برای شرکت‌های بیمه انجام شده که بر ارائه تصویر کمی دقیق و قابل اتکا درباره فرایند تأمین مالی و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها تأکید دارد و برای نخستین بار در این سطح از جامعیت و تفصیل در پژوهشکده بیمه، تهیه شده است. زنجیره این نماگرها از ارزش ستانده آغاز و به خالص وام‌‌دهی/وام‌گیری پایان می‌یابد.
 این گزارش و سیستم محاسباتی طراحی شده به عنوان مستندات آن، نماگرهای اقتصادی را برای شرکت‌های بیمه با استفاده از صورت‌های مالی آن‌ها و با الهام از چارچوب شناخته شده سیستم حساب‌های ملی با عنوان توالی حساب‌ها از حساب تولید تا حساب مالی استخراج کرده است. از نماگرهای اقتصادی و  مشتقات آن می‌توان به عنوان محک ارزیابی استفاده کرد. روش محک‌زنیِ زمانی، این امکان را فراهم می‌کند که تحولات نماگر را در طول زمان مورد پایش قرار دهیم. همچنین محک‌زنی مبتنی بر بهترین عملکرد، مقایسه عمکرد بنگاه‌ها را با بهترین عملکرد ثبت شده میسر می‌سازد.
بر پایه این گزارش، نماگرهای اقتصادی استخراج‌شده در این پژوهش، پیش‌نیاز تهیه نماگرهای اقتصادی ارزیابی عملکرد در سطح بالاتر، نظیر شاخص‌های بهره‌وری محسوب می‌شوند و این نکته اهمیت استخراج این نماگرها را دوچندان می‌سازد.
در این گزارش ضمن مروری بر چارچوب‌های نظام حساب‌های ملی و ارتباط آن با صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه، روابط و تناظرات بین این دو سیستم محاسباتی ارائه خواهد شد. همچنین بخش مفصلی از پژوهش به نماگرهای استخراج شده از صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه و بررسی تحولات آن‌ها در دوره زمانی 1394 تا 1398 اختصاص می‌یابد و در نهایت براساس یافته‌های این پژوهش پیشنهاداتی برای ادامه کار و پژوهش‌های آتی ارائه می‌شود.
علاقه‌مندان جهت دسترسی به متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1323/ مراجعه فرمایند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0