سه شنبه اول آبان 1397 - 2018؍Oct؍23
logo-samandehi
مطالعه تطبیقی شرایط عمومی بیمه نامه های کشتی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی
خلاصه مدیریتی

با پیشرفت‌هایی که در عرصه تکنولوژی و فن‌آوری اطلاعات در عصر حاضر ایجاد شده‌، وسائط حمل‌ونقل با قابلیت‌های گنجایش بیشتر و همچنین با سرعت بالا به بازار عرضه و مورد استفاده قرار گرفته است‌. کشتی‌های قاره‌پیما در زمینه جابه‌جایی مسافر و حمل‌ونقل بار به کار گرفته شده و کشتی‌های جنگی و زیر دریایی‌های بزرگ جهت تامین امنیت و جلوگیری از هجوم بیگانگان به کار گرفته شده است‌. علیرغم داشتن مزایای بیشمار در توسعه اقتصادی و جابه‌جایی بار و مسافر و فراهم نمودن آسایش و راحتی، حجم بزرگی از سرمایه مالکان و اموال عمومی و جان مسافرین، خدمه و بار آن‌ها در معرض خطر است به طوری که هیچ مالک، ذینفع و بیمه‌گری منابع مالی کافی برای نگهداری کل و یا قسمت اعظمی از ریسک یک کشتی بزرگ اقیانوس‌پیما را ندارد .
امروزه اغلب شرکت‌های کشتیرانی که توانایی مالی خرید کشتی را ندارند از طریق وام و استفاده از سایر روش‌های تامین مالی و یا اجاره کشتی، نسبت به تامین کشتی مورد نیاز خود اقدام می‌نمایند‌. حین انجام این قراردادها از ابتدا تا انتها، طرف‌های مختلف درگیر در این قراردادها دارای منافع و حقوق خاص خود می‌باشند که باید به دقت شناسایی شده و در قرارداد بیمه‌ی مربوطه لحاظ گردند‌. غفلت از این موارد بخصوص هنگام وقوع خسارت، مشکلات بسیاری را برای شرکت‌های کشتیرانی به وجود آورده و گاهی حیات تجاری آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد‌. کارشناسان شرکت‌های بیمه باید ضمن آشنایی با حقوق و قوانین دریایی، با شرایط و مقررات کشتیرانی آشنا شوند و با ارزیابی دقیق از خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند، بتوانند متناسب با نیاز آن‌ها بیمه و پوشش بیمه‌ای مناسب طراحی و عرضه کنند‌. بیمه‌های کشتی پرتفوی چشمگیری را برای شرکت‌های بیمه به وجود می‌آورند که در افزایش کارایی و بازدهی آن‌ها موثر است‌.
از آن‌جا که به منظور تحقق اهداف فوق‌الذکر وجود و تدوین شرایط‌عمومی جامع و کامل امری لازم و ضروری است و با توجه به فقدان شرایط‌عمومی بدنه و ماشین‌آلات شناورهای مصوب در بازار بیمه ایران و استفاده از کلوزهای مؤسسات بیمه‌ای خارجی، طراحی و تدوین شرایط‌عمومی بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی در ایران امری لازم و ضروری است. در این طرح تلاش خواهد شد با بررسی کلوزهای بین‌المللی مطرح و مورد استفاده چشمگیر در بازارهای بیمه‌ای معتبر جهان، زمینه این امر مهم ایجاد گردد تا سپس به همت و یاری بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان و متخصصان خبره کشور در زمینه‌های دریایی، حقوقی و شرایط عمومی بیمه مناسب برای این رشته تدوین و مصوب گردد. ضمناً لیست کاملی از آئین نامه‌های بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران که موید فقدان آئین‌نامه مصوب برای شرایط عمومی بدنه کشتی‌ها بجز کشتی‌های ماهیگیری است در ضمایم قابل مشاهده است.
در اجرای این طرح ابتدا با استفاده از اطلاعات و آمار بیمه‌ای ارائه شده توسط بیمه‌مرکزی جمهوری‌اسلامی ایران، فعالان عمده بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی کشور شناسایی گردید و سپس ضمن تماس با کارشناسان مربوطه و پرسش و پاسخ‌های حضوری، تلفنی و کتبی در خصوص:
1- کلوزهای مورد استفاده آن‌ها برای بدنه و ماشین‌آلات کشتی‌ها
2- مشکلات بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی‌ها در ایران از نظر آن‌ها
3- راه حل‌های پیشنهادی آن‌ها برای بهبود این بخش از صنعت بیمه کشور
نسبت به جمع‌آوری اطلاعات لازم و شناسایی مشکلات این شاخه از صنعت بیمه کشور اقدام گردید. جا دارد همینجا از همکاری کارشناسان محترم که در ارائه اطلاعات و پاسخگویی به سؤالات صمیمانه همکاری نمودند قدردانی گردد. نا گفته نماند این همکاری نشان از اشتیاق عزیزان دست اندرکار به بهبود و پیشرفت وضعیت موجود دارد. پرسش‌نامه مورد استفاده و پاسخ‌های کتبی در پیوست موجود است. البته برخی از کارشناسان محترم به پاسخ‌های شفاهی اکتفا نمودند.
پس از شناسایی کلوزهای مورد استفاده مشترک شرکت‌های بیمه دولتی و غیر دولتی، که تقریباً منطبق بر کلوزهای پیشنهادی بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در این بخش از صنعت بیمه می‌باشد، نسبت به ترجمه آن‌ها اقدام گردید. هدف از ترجمه کلوزهای مورد استفاده در ایران، فراهم آوری زمینه بحث و بررسی کارشناسان محترم جهت تدوین نهایی شرایط عمومی بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات بوده است. سپس ضمن بررسی اطلاعات و آمار بازارهای معتبر خارجی کلوزهای مورد استفاده آن‌ها شناسایی و بررسی مقایسه‌ای بین کلوزهای مشترک مورد استفاده در بازار ایران و بازارهای خارجی و نیز مقایسه‌ای بین کلیه کلوزهای مطرح جهان انجام گردید.
همچنین در بخشی از این طرح مشکلات مطرح شده از طرف کارشناسان محترم این بخش از صنعت بیمه کشور جمع‌آوری و مطرح گردیده است. از آن‌جایی‌که قریب به اتفاق کارشناسان به نواقص و مشکلات قانون دریایی ایران که مسلماً صنعت بیمه دریایی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، در بخشی از این طرح مشکلات قانون دریایی ایران بصورت اجمالی بررسی و مطرح گردیده است.
لازم به ذکر است با توجه به اینکه قصد اصلی از انجام این پژوهش مطالعه تطبیقی شرایط عمومی بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات بوده و بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه فعال در این رشته مد نظر نبوده است، جهت تمرکز بر هدف اصلی و مشکلات موجود در این بخش از صنعت بیمه که در کشور ما نوپا تلقی می‌گردد، از ارائه آمار و ارقام خودداری گردیده است. البته سالنامه‌های بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران که هر ساله با دقت نظر فراوان کارشناسان محترم جهت شناسایی شرکت‌های بیمه فعال در زمینه بیمه بدنه و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سالنامه بیمه‌مرکزی تنها مرجع معتبر رسمی کشور است که شامل اطلاعات کاملی از صنعت بیمه کشور و عملکرد آن می‌باشد.
امید است که همچون کشورهای مطرح صنعت بیمه، در کشور عزیز ایران نیز نسبت به تشکیل کمیته‌های فنی مشترک جهت بررسی مشکلات و تدوین مجموعه‌ای از شرایط عمومی که بر تمامی مشکلات و نواقص این بخش فائق آید، اقدام گردد و گزارش حاضر بتواند پیش زمینه این کار قرار گیرد.
همچنین با توجه به اینکه قانون جدید بیمه انگلستان مصوب سال 2015 در سال جاری میلادی اجرایی می‌گردد و قدر مسلم تاثیرات مهمی بر کلوزهای موجود خواهد داشت، در بخش پیشنهادات این طرح که بخش پایانی می‌باشد بر لزوم اجرای طرحی در خصوص بررسی قانون جدید بیمه دریایی و مقایسه آن با قانون بیمه دریایی 1906 و تاثیر این تغییرات بر کلوزهای موجود تاکید گردیده است. اجرای سریع این طرح پیشنهادی در بروز بودن صنعت بیمه دریایی کشورمان بسیار موثر خواهد بود.



دریافت فایل تصویری طرح (حجم : 466 کيلو بايت)
دریافت کامل فایل طرح در قالب PDF (حجم : 3.47 مگابايت)


این طرح تاکنون: 658مرتبه دانلود شده است.
 



بازگشت
60




کلیه حقوق این پايگاه متعلق به پژوهشكده بيمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوري اسلامي ايران بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است