شنبه بيست و نهم دي 1397 - 2019؍Jan؍19
logo-samandehi
مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته بیمه های بدنه و ماشین‌آلات کشتی
خلاصه مدیریتی

با پیشرفت‌هایی که در عرصه تکنولوژی و فن‌آوری اطلاعات در عصر حاضر ایجاد شده , وسائط حمل‌ونقل با قابلیت‌های گنجایش مسافر و بار بیشتر و همچنین با سرعت بالا به بازار عرضه و مورد استفاده قرار گرفته است. کشتی‌های قاره‌پیما در زمینه جابه‌جایی مسافر و حمل‌و‌نقل بار به کار گرفته شده و کشتی‌های جنگی و زیر دریایی‌های بزرگ جهت تامین امنیت و جلوگیری از هجوم بیگانگان به کار گرفته شده است. علی رغم داشتن مزایای بیشمار در توسعه اقتصادی و جابه‌جایی بار و مسافر و فراهم نمودن آسایش و راحتی , حجم بزرگی از سرمایه مالکان و اموال عمومی و جان مسافرین خدمه و بار آنها در معرض خطر است به طوری که هیچ مالک , ذینفع و بیمه‌گری منابع مالی کافی برای نگهداری کل و یا قسمت اعظمی از ریسک یک کشتی بزرگ اقیانوس پیما را ندارد. امروزه اغلب شرکت‌های کشتیرانی که توانایی مالی خرید کشتی را ندارند از طریق وام و استفاده از سایر روش‌های تامین مالی و یا اجاره کشتی , نسبت به تامین کشتی مورد نیاز خود اقدام می‌نمایند. حین انجام این قراردادها از ابتدا تا انتها, طرف‌های مختلف درگیر در این قرار دادها دارای منافع و حقوق خاص خود می‌باشند که باید به دقت شناسایی شده و در قرارداد بیمه‌ی مربوطه لحاظ شود. غفلت از این موارد بخصوص هنگام وقوع خسارت, مشکلات بسیاری را برای شرکت‌های کشتیرانی به وجود آورده و گاهی حیات تجاری آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. کارشناسان شرکت‌های بیمه باید ضمن آشنایی با حقوق و قوانین دریایی با شرایط و مقررات کشتیرانی آشنا شوند همچنین لازم است ریسک‌هایی که کشتی را تهدید می‌کند به درستی شناسایی نموده و بتوانند متناسب با نیاز آنها بیمه و پوشش بیمه‌ای طراحی و عرضه کنند. بیمه‌های کشتی پرتفوی بسیار بالایی را برای شرکت‌های بیمه به وجود می‌آورند که در افزایش کارایی و بازدهی آنها موثر است با توجه به بالا بودن ارزش کشتی‌ها و در نتیجه بالا بودن رقم خسارتی که در صورت وقوع حادثه ممکن است برای بدنه و ماشین‌آلات کشتی یا شخص ثالث ایجاد شود لذا لزوم توجه به امر نرخ‌گذاری مناسب و عادلانه متناسب با ریسک پوشش داده شده امری لازم و ضروری است. در تعیین نرخ حق‌بیمه‌های کشتی مهمترین عامل ریسک‌هایی است که در بخش بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی وجود دارد.
طبق مشاوره با خبرگان و بررسی فرم‌های پیشنهادی که شرکت‌های بیمه در فرایند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه در بخش بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی از آن استفاده می‌نمایند این نتیجه حاصل شد که شرکت‌های بیمه بخش عمده‌ای از عواملی را که می‌توان از منظر ریسک به آنها توجه کرد نادیده گرفته‌اند و همین امر سبب می‌شود فرایند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه روندی صحیح و عادلانه را طی نکند و در عین حال تمام خطرها موجود تحت پوشش شرکت بیمه قرار نگیرد. این عامل موجب می‌شود قرار داد بیمه‌ای منعقد شده به وسیله شرکت‌های بیمه در عین حال که نمی‌تواند پوشش دهنده تمامی خطرات موجود و در نتیجه خسارات ایجاد شده برای بیمه‌گذار باشد حق‌بیمه دریافتی هم متناسب با ریسک بیمه‌گذار دریافت نمی‌شود لذا لزوم توجه و بازنگری پیرامون فرایند نرخ‌گذاری و ارائه الگوهای مناسب(فرم پیشنهاد) که بتواند تمامی جوانب و ریسک‌های موجود در این بخش را در نظر بگیرد امری لازم و ضروری است .


دریافت فایل تصویری طرح (حجم : 888 کيلو بايت)
دریافت کامل فایل طرح در قالب PDF (حجم : 1.55 مگابايت)


این طرح تاکنون: 94مرتبه دانلود شده است.
 



بازگشت





  
کلیه حقوق این پايگاه متعلق به پژوهشكده بيمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوري اسلامي ايران بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است