پنجشنبه دوم آذر 1396 - 2017؍Nov؍23
logo-samandehi
شرایط و اقتضائات نمایندگان فروش بیمه
خلاصه مدیریتی

تحولات اخیر در صنعت بیمه، از جمله افزایش تعداد شرکت‌های بیمه و نمایندگان فروش آن‌ها، نیازمند به کارگیری تصمیمات مدیریتی و استراتژی‌های مناسبی است تا بتواند زمینه‌ساز توسعه صنعت بیمه گردد. به دلیل سهم قابل توجه نمایندگان فروش شرکت‌های بیمه در حق بیمه تولیدی و افزایش ملموس تعداد آن‌ها در سال‌های گذشته، توجه به شرایط و الزامات ورود و فعالیت این دسته از شبکه فروش ضروری به نظر می‌رسد.
در این راستا، طرح حاضر با هدف بررسی چارچوب مقرراتی فعالیت نمایندگان فروش صنعت بیمه کشور ایران و کشورهای منتخب در صدد ارائه پیشنهاد و راهکار جهت بهبود نحوه فعالیت نمایندگان بیمه می‌باشد. لازم به ذکر است که در مطالعه و پیشنهادات این طرح پژوهشی، علاوه بر مطالب مستخرج از طریق جستجو و ترجمه مطالب منتشر شده در اینترنت، از نتایج طرح‌های پژوهشی "تدوین ضوابط علمی، تجربی و قابلیت‌های مهارتی نمایندگان بیمه و استانداردهای آموزشی مربوطه" و "مطالعه تطبیقی نحوه فعالیت نمایندگان فروش بیمه عمر در کشورهای منتخب و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح آیین نامه 54" نیز استفاده شده است.
این طرح مشتمل بر چهار فصل است که در فصل اول چارچوب كلّي تحقيق بیان شده است. در فصل دوم طرح به بررسی شرایط و اقتضائات نمایندگان بیمه در کشور ايران پرداخته شده است. در فصل سوم، مطالعه تطبیقی کشورهای منتخب شامل هند، مالزی، ترکیه و کانادا و در فصل چهارم، نتایج این بررسی‌ها و پیشنهادات طرح بیان گردیده است.
اصلی‌ترین محورهای مورد بررسی در ایران و كشورهاي منتخب عبارتند از:
- انواع نمایندگان بیمه؛
- جایگاه نهاد ناظر و سایر نهادهای مرتبط با فعالیت نمایندگان؛
- شرایط لازم جهت دریافت پروانه نمایندگی شرکت‌های بیمه؛
- وظایف و اختیارات نمایندگان؛
- بررسی وضعیت آموزشی نمایندگان؛
- کارمزد نمایندگان و الزامات آن؛
- نظارت بر فعالیت نمایندگان.
جمع‌بندي و پیشنهادات
نتایج حاصل از بررسي و مطالعه قوانين حاكم بر صنعت بيمه کشورهای منتخب با در نظرگرفتن تشابهات و تناقضات و نيز احصاء تفاوت‌هاي موجود، در بخش چهارم تحقيق منعکس شده است؛ به گونه‌اي كه در ابتدا موضوعاتی که در قوانين و مقررات چهار کشور مورد مطالعه، مطرح امّا مورد توجه مقررات ایران نبوده است ذکر و سپس به ترتیب تفاوت‌هاي موجود در قوانين و مقررات حاكم بر صنعت بيمه ايران با حداقل سه کشور، دو کشور و سپس تنها یک کشور ذکر شده است. در تبيين و برشمردن اين تفاوت‌ها، رويكرد ايجابي از كاربرد بيشتري برخوردار بوده است. به طوري كه موضوعات متنوعي از جمله شرايط لازم و اوليه براي دريافت پروانه نمايندگي، انواع نمايندگي، نحوه ثبت‌نام متقاضيان، ميزان ساعات و سرفصل‌هاي دوره‌هاي آموزشي، وظايف و اختيارات شركت بيمه و نماينده در برابر يكديگر و نيز در برابر بيمه‌گذاران و ساير ذينفع‌ها، نحوه نظارت بر حُسن اجراي وظايف نمايندگي مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت و پس از تطبيق موضوعات مورد اشاره با شرايط حاكم بر نمايندگي بيمه در كشور ايران، پيشنهاداتي مبني بر اصلاح و بازبيني آيين‌نامه‌هاي ناظر بر آن شرايط و اقتضائات ارائه گرديد.
اين پیشنهادات در قالب راهکارهای اجرایی و اصلاح چارچوب فعالیت و مقررات مربوطه ارائه شده است. مهمترین پیشنهاد این تحقیق ادغام سه آیین‌نامه شماره 48، 54 و 75 است؛ امّا با توجه به تفاوت‌های موجود در قوانين و مقررات حاكم بر صنعت بيمه ایران با کشورهای مورد مطالعه، پیشنهاد اعمال مفاد دیگری در مقررات ایران و اصلاح برخی دیگر از مفاد نیز مطرح بوده است که مجموعاً در آیین‌نامه‌اي پیشنهادی مشتمل بر 29 ماده و 33 تبصره، درج شده است. اين آيين‌نامه حاوي چهار فصل مي‌باشد كه در فصل اول به "تعريف و شرايط اعطاي پروانه نمايندگي بيمه" پرداخته شده است. در فصول دوم و سوم به ترتيب موضوعاتي از قبيل "حقوق و تكاليف شركت بيمه و نماينده" و "رسيدگي به اختلافات نماينده و شركت بيمه و رسيدگي به تخلفات نماينده" ارائه شده است. در نهايت فصل چهارم در برگيرنده‌ي موضوع "نظارت" مي‌باشد. در نهایت پیشنهاد اصلاح دستورالعمل دوره‌هاي آموزشي متقاضيان نمايندگي بيمه و اساسنامه انجمن صنفی نمایندگان بیمه نیز ارائه شده است.



دریافت کامل فایل طرح در قالب PDF (حجم : 3.17 مگابايت)


این طرح تاکنون: 561مرتبه دانلود شده است.
 



بازگشت




کلیه حقوق این پايگاه متعلق به پژوهشكده بيمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوري اسلامي ايران بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است