در پژوهشکده بیمه بررسی شد
تحولات ایجاد شده در نحوه نظارت بیمه مرکزی بر صنعت بیمه


نتايج طرح پژوهشی"تحولات در نحوه نظارت بیمه مرکزی بر صنعت بیمه، پس از بحران شرکت بیمه توسعه" تکمیل و به بیمه مرکزی ارائه شد. به گزارش روابط‌عمومي پژوهشكده بيمه، در اين طرح پژوهشي تحولات اخیر ایجاد شده در نظارت بیمه مرکزی ایران بر صنعت بیمه به جهت ممانعت از وقوع بحران‌های مشابه با بحران شرکت بیمه توسعه و همچنین مدیریت بحران در صورت وقوع، بررسی شده است. بر اساس این گزارش از آنجا که صنعت بیمه بر اعتماد بیمه‌گذاران استوار است، بحران یک شرکت بیمه نه تنها برای بیمه‌گذاران و سایر ذینفعان آن شرکت مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند؛ بلکه اعتماد عموم مردم را نسبت به خدمات صنعت بیمه تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل ناظران صنعت بیمه در اغلب کشورهای دنیا سعی می‌کنند با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، بحران شرکت‌های بیمه را مشاهده کرده و اولین نشانه‌ها را شناسایی و مانع از گسترش دامنه آن شوند. نحوه اجرای پنجمین مصوبه شورای عالی بیمه در مورد شرکت بیمه توسعه و اصلاحات انجام شده در قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های جدید در این طرح مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که تغییرات مجموعه قوانین و مقررات صنعت بیمه تا چه میزان در ممانعت از وقوع بحران‌های مشابه کارآمد هستند که از جمله این اصلاحات در قانون شخص‌ثالث، آیین‌نامه تنظیم امور نمایندگان است. همچنین تغییر رویکردهای نظارتی در معاونت نظارت بیمه مرکزی ایران در این طرح مورد بررسی قرار گرفته شده است که در این مورد می‌توان گفت همان رویکردی که در بازنگری قوانین و مقررات جدید وجود داشته است، در نحوه نظارت این معاونت نیز دیده می‌شود. گفتنی است، متن کامل این طرح که توسط گروه پژوهشی عمومی بیمه اجرا شده است پس از تکمیل، از طریق وبسایت پژوهشکده بیمه منتشر خواهد شد.

نوشته شده در 1398/2/11
آدرس خبر : http://www.irc.ac.ir/news/show_news.php?print=1272
Power by www.irc.ac.ir