به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، شبکه فروش به عنوان بازوی اجرایی صنعت بیمه، مسئول عرضه خدمات بیمهای به اشخاص و بخشهای اقتصادی است و ارتقاء سیاستها و ابزارهای نظارت و کنترل و اشاعه فرهنگ خودکنترلی در شبکه فروش صنعت بیمه ایران، نیازمند مطالعه تطبیقی جامع، کسب دانش و بازنگری فرآیندهای نظارتی جاری میباشد.
بر این اساس، شصتویکمین شماره گزارش موردی، با هدف مطالعه وضعیت شبکه فروش در صنعت بیمه سایر کشورها و انطباق آن با شرایط موجود در کشور، توسط مهرداد رضایی و مریم الهی تألیف شده که با رویکرد تقویت نظام نظارت، به بررسی اجمالی شرایط ارائهکنندگان خدمات بیمهای در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه نظیر آلمان، سوئیس، سوئد، مالزی و ترکیه میپردازد.
بر اساس یافتههای این پژوهش، تقویت نظام نظارت بر شبکه فروش بیمه با استانداردسازی مستندات، اصلاح ساختار نظارتی شرکتهای بیمه بر شبکه فروش خود، نهادینهسازی اشاعه فرهنگ خودکنترلی در شبکه فروش، بازنگری شاخصهای جذب شبکه فروش و رویههای نگهداشت آنها، رسیدگی به شکایات و تخلفات شبکه فروش بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی و بهبود مستمر سیاستهای نظارتی، از جمله پیشنهاداتی است که به منظور بهینهسازی رویهها و افزایش کیفیت نظارت بر شبکه فروش صنعت بیمه و مهندسی مجدد فرآیندها ارائه میگردد.
علاقهمندان جهت دسترسی به متن کامل این گزارش میتوانند به نشانی http://lib.irc.ac.ir/302/-/document_library_display/3fKM/view/103169 مراجعه فرمایند.