• time : 00:00
  • Date : Wed Oct 27, 2021
  • news code : 5027
سواد بیمه‌ای مشتریان
مشتریان آموزش‌دیده و آگاه، عنصر ضروری در فعالیت بازار و بهترین راهکار برای اطمینان از کسب رضایت مشتریان در کنار رونق صنعت هستند. هرچه آگاهی و توانایی مشتریان بیشتر باشد، از گستردگی و شدت مقررات کاسته و بر کارایی بازار افزوده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی  پژوهشکده بیمه، یکی از ابزارهای رونق و شکوفایی صنعت بیمه هر کشوری کم‌و‌کیف سواد بیمه‌ای درون(کارکنان و مدیران) و بیرون (مشتریان و شهروندان)صنعت است و  دانش اندکِ مشتریان سبب کاستن از وجه و کارکرد رقابتی بازارهای بیمه شده و از دلایل اصلی ورود و تنظیم این بازارها توسط دولت‌ها  است. مشتری کم دانش به دلیل عدم اطلاع از محصولات  و مقررات توانایی خرید متناسب با "نیاز" و سازگار با شرایط خود را ندارد، در بیشتر موارد تبدیل به مشتری وفادار و همیشگی نمی‌شود و بین شرکت‌های مختلف سرگردان و در نهایت ناراضی است.
در برخی کشورها به منظور دفاع از حقوق مشتریان در برابر ارائه اطلاعات نادرست(تحریف شده، ناقص و غیرشفاف) توسط فروشندگان، بیمه‌گران مشمول قوانین تجاری هستند که رفتارهای غیرمنصفانه یا غیر حرفه‌ای را منع کرده و  بیمه‌گران اغلب مشمول مقررات خاص رفتار در بازار نیز هستند که در آن محصولات، قراردادها، شیوه‌های بازاریابی و اقدامات، دارای محدودیت‌ها و ضوابط مالی و معاملاتی هستند. با این حال مقررات دولتی فوق‌الاشاره به تنهایی نمی‌تواند تضمین کنند که مشتریان تصمیمات مناسبی برای خرید (خدمات بیمه‌ای) بگیرند.
مطالعه تجارب کشورها نشان می‌دهد سیاست‌گذاران و آموزش‌دهندگان، بیشتر به پژوهش‌هایی توجه دارند که در پی شناخت سواد مالی و بالا بردن آن از طریق آموزش یا تحصیل هستند و متاسفانه شمار اندکی از این پژوهش‌ها به تحقیق در خصوص  محصولات و بخصوص  دانش بیمه‌ای مشتریان بیمه می‌پردازد.
با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه پژوهشی «سواد بیمه‌ای مشتریان» با هدف بسط موضوع مهم «سواد بیمه‌ای» در ادبیات تخصصی بیمه کشور و فراهم کردن امکان استفاده مدیران صنعت و شرکت‌ها از  این یافته‌ها در جهت افزایش سود خود و سواد بیمه‌ای مشتریان ترجمه و تدوین گردیده است چراکه افزایش سواد بیمه‌ای مشتریان در نهایت منجر به بهره‌وری بیشتر، همراه و در کنار، "خرید موثر" شده و موجب حفظ مشتریان و افزایش نفوذ و ارتباط سازنده‌تر بین صنعت و ذینفعان خواهد گردید:
دانش و سواد بالاتر ← خرید موثرتر ← رضایت بیشتر ← وفاداری شرکتی وسیع‌تر← سرمایه‌گذاری گسترده تر← رونق صنعت
در پژوهش حاضر که توسط دکتر اسدالله نقدی راهبر میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه انجام شده، موضوع مهم سواد بیمه‌ای، مولفه‌ها، شاخص‌ها و روش‌های سنجش آن  و میزان شناخت مشتریان از بیمه و توانایی تصمیم‌گیری‌ آن‌ها در بازارهای بیمه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ضمن بیان مختصری از نتایج پژوهش‌های اخیر در ایالات متحده درباره سواد بیمه‌ای مشتریان، دو مدل سنجش سواد بیمه شامل «مدل انجمن ملی مشاوران بیمه‌ای» و «مدل آزمون سواد بیمه بریستو-تنیسون» و پیشنهاداتی برای پژوهش‌‍‌های آتی درباره سواد بیمه‌ای و آموزش آن ارائه گردیده است
نتایج این بررسی نشان می‌دهد که سواد بیمه‌ای مشتریان در جامعه مورد بررسی(امریکا) پایین بوده و حدود نیمی از مشتریان درباره بیمه، اطلاعات و سواد کمی بیش از متوسط دارند.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این مطالعه می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1509 مراجعه نمایند.

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    Copyright © 2023 Insurance Research Center. All Rights Reserved
    6.1.7.0
    V6.1.7.0