• ساعت : ۹:۲۶:۳۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۲/۲۷ 
  • کد خبر : ۴۷۵۸
گاهشمار بیمه
ایده‌های نوین روابط عمومی موفق در كسب و كارهای بیمه‌ای
تهیه شده در روابط عمومی پژوهشکده بیمه به مناسبت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی

   تعریف و جایگاه روابط عمومی
روابط عمومی علمِ مدیریتِ چرخهٔ اطلاعات، مابینِ سازمان و عموم مردم است و به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های سازمان وظایفی مانند اطلاع‌یابی، اطلاع‌رسانی، پاسخگویی، شناخت افکار عمومی و شناخت و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و محدودیت‌ها را بر عهده دارد.
تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سروکار دارد و نیازمند ارائه‌یِ تصویرِ روشنی از خود نزد آن‌ها است، گونه‌ای از روابط عمومی را به خدمت می‌گیرد. کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چطور به شکلی شفاف بنویسند، صحبت کنند و با تجزیه و تحلیل امور مربوط به سازمان و مؤسسه‌ خود، در راستای منافع سازمان گام بردارند. خلاقیت و نوآوری شرط بقا و موفقیت سازمان‌ در شرایط کنونی است و استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی موجب ارتقاء کمی و کیفی کارکردهای روابط عمومی خواهد شد.

   اهمیت فعالیت روابط عمومی برای برَند‌های بیمه
یکی از وظایف روابط عمومی  ایجاد تفاوت در نحوه نگرش به برندهای بیمه‌ای و راهی برای تمایز شرکت‌ در فضای رقابتی است.
هیچ چیز به اندازه استراتژی‌های روابط عمومی مؤثر نمی تواند در ایجاد شهرت تجاری و ایجاد شناخت و اعتماد در مخاطبان هدف موثر باشد.
روابط عمومی این امکان را برای شرکت ایجاد می‌کند که از بین ده‌ها یا حتی صدها برند بیمه که تقریبا پوشش مشابه با قیمت یکسان ارائه می‌دهند برجسته شود، شخصیت تجاری خود را ایجاد کند، با اتخاذ یک رویکرد صحیح به عنوان متخصص در زمینه خود شناخته شود و به عنوان یک مجموعه شفاف، صریح و مشتری‌مدار به اذهان عمومی معرفی گردد.

 

 روندهای نوظهور برای شکل‌گیری روابط عمومی مدرن در سال2021  :
1.    جمع‌آوری داده‌های مهم و  بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق آن‌ها برای روایتگری جذاب در بازار هدف
2.    تعامل با چهره‌های تأثیرگذار و دارای اعتبار
3.    توجه ویژه به رضایت مشتری
4.    انجام مطالعه روزانه برای ارائه محتوای خلاصه و جذاب
5.    اولویت‌بندی بین تولید محتوا و بازاریابی
6.    توجه به سودآوری و کسب درآمد
7.    روابط مثبت و طولانی مدت با مخاطبان هدف و ارتباط دوسویه با آن‌ها
8.    استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در دریافت و انعکاس اطلاعات
9.    شناسایی و برنامه‌ریزی برای جذب مشتریان بالقوه بر مبنای داده‌های موجود


روابط عمومی و مدیریت تغییر
مدیریت تغییر، تغییر در تفکر و دیدگاه‌ها است و هر تغییر را می‌توان مترادف با فرصتی برای رشد و پیشرفت دانست. در روابط‌عمومی‌ها، تغییر در «محتوا» بسیار حائز اهمیت است و بکارگیری شیوه‌های جدید در ارائه محتوای پیام براساس نوع مخاطب و گوناگونی رسانه‌ها صورت می‌پذیرد.
با تحقق مدیریت تغییر، روابط‌عمومی از مدیریت اجرایی خارج شده و در جایگاه مدیریت استراتژیک قرار می‌گیرد. روابط‌عمومی‌های تغییر یافته، حتی می‌توانند مدیریت ریسک را به طور جدی مورد توجه قرار دهند و از حالت ایستا به یک روابط‌عمومی پویا تبدیل شوند.

از جمله  راه‌های ادغام روابط عمومی سنتی با رسانه‌های دیجیتال جدید برای ایجاد نام تجاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    انتشار اخبار شرکت به صورت آنلاین و از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف
2.    به اشتراک‌گذاری اخبار مفید صنعت
3.    استفاده از حداکثر پوشش رسانه‌ای و ارسال محتوای تولیدی در تمامی شبکه‌های اجتماعی
4.    استفاده از محتوای بصری مانند عکس، اینفوگرافیک، نمودار یا فیلم در فیدهای خبری
5.     ایجاد قابلیت مشاهده و پیمایش وب‌سایت از طریق تلفن همراه
6.    بهینه سازی موتور جستجو(SEO) برای ارتقاء رتبه وب‌سایت

    نقش روابط عمومی در ترویج بیمه
یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء فرهنگ و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می‌تواند حضور فعال و مؤثر روابط عمومی‌ها با بهره گیری از ابزارهای نوین بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری باشد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که روابط عمومی‌ها علاوه بر بومی سازی ابزارهای نوین، باید مفاهیم و پیام‌های خود را با هنجارها و باورهای ملی و دینی جامعه تطبیق دهند. چرا که پدیده‌های اجتماعی در خلاء اتفاق نمی‌افتند و فرهنگ، اعتقادات، باورها و هنجارهای مردم جامعه نقش بسزایی در پذیرش و مقبولیت ابزارهای مدرن وارداتی دارد. بنابر این روابط عمومی در هر جامعه باید متناسب با فرهنگ ، سبک و شیوه آن جامعه فعالیت کند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.0.0.0
    V6.0.0.0