به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، در ابتدای این نشست، مدیر مرکز داوری ضمن بیان تاریخچه تشکیل مرکز، به تشریح ارکان و فرایند ارجاع به داوری پرداخت و هدف از تاسیس آن را سازماندهی و ارتقای داوری در صنعت بیمه دانست و بر نیاز به گفتمان سازی در این عرصه تاکید کرد. در ادامه نشست، سایر اعضا به بیان دیدگاههای خود در خصوص مرکز داوری پرداختند که اهم نکات مورد اشاره عبارتند از:
- وابستگی مرکز به سندیکا، جلب اعتماد بیمه گذاران را با دشواری مواجه خواهد ساخت و بهتر است این مرکز خارج از سندیکا فعالیت نماید.
- اطاله رسیدگی به دعاوی و سوگیری به نفع بیمه گذار یا بیمه گر، عملکرد و مقبولیت مرکز را به چالش خواهد کشید.
- قضاوت در خصوص مرکز داوری در شرایطی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و با رویکرد تسهیل گری فرایند داوری را دنبال خواهد کرد، بسیار زود است.
- اغلب بیمه گذاران از شرط داوری در بیمه نامه مطلع نیستند.
- اگر نتوانیم در عمل این اطمینان را در جامعه بیمه گذاران ایجاد کنیم که این مرکز کاملا بی طرف است، کمکی به امر داوری و کاهش دعاوی در دادگاهها نخواهد کرد.
- این نگرانی وجود دارد که شرکت های بیمه به نتیجه داوری مرکز تمکین نکنند.
- درج شرط مراجعه به مرکز داوری در زمان اختلاف، رسیدگی را پایان نمی دهد و طرفین می توانند در صورت لزوم به مراجع قضایی مرجعه نمایند.
- عدالت و نظارت خصوصی معمولا پاسخگو بوده و با اتخاذ رویکرد سرعت در رسیدگی و رعایت بی طرفی در مراجع داوری، میتوان از دولتی شدن امور پرهیز کرد.
برای دریافت فایل ارائه به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/6101مراجعه فرمایید.