سواد بیمه ای مشتریان

دکتر اسداله نقدی(راهبر میز مطالعات اجتماعی بیمه)

محمد خلیلیان

شماره 102

سواد بیمه ای مشتریان

خلاصه مدیریتی :

در این گزارش موضوع مهم سواد بیمه ای به بحث و بررسی گذاشته ‌شده است. سیاست ها، شناخت مشتریان از بیمه و توانایی تصمیمگیری‌شان در بازارهای بیمه مرور شده است. همچنین نتایج پژوهشهای اخیرِ در ایالات‌متحده درباره سواد بیمهای مشتریان به‌اختصار بیان‌شده است و دو مدل سنجش سواد بیمه شامل الف- مدل انجمن ملی مشاوران بیمه ای  ب-مدل آزمون سواد بیمه بریستو-تنیسون معرفی‌شده است. نتایج منعکس‌شده در این گزارش از جامعه موردبررسی (امریکا) نشان می دهد که سواد بیمهای مشتریان پایین است و حدود نیمی از مشتریان درباره بیمه، اطلاعات و سواد کمی بیش از متوسط دارند.
هدف از ترجمه و تدوین گزارش حاضر بسط موضوع مهم «سواد بیمه ای» در ادبیات تخصصی بیمه کشور و فراهم  کردن امکان استفاده مدیران صنعت و شرکت ها از این یافته ها برای افزایش سواد بیمه ای شهروندان، مشتریان و درنهایت بهره وری بیشتر و ارتباط سازنده تر بین صنعت و ذینفعان است. روش گردآوری داده‌ها و اطلاعات در متن لاتین این گزارش پیمایش بوده است و اگرچه شاید تصور شود زمان انتشار گزارش به زبان‌اصلی یک محدودیت و ضعف پژوهش باشد (2011) برخی منابع آن خیلی به‌روز نباشند اما همچنان الگو و یافته کلی در صنعت بیمه کشور قابل‌استفاده می باشد.
به‌طورمعمول برای مطالعه سواد بیمه  (سایر انواع سواد مانند سلامت، مالی، رسانه...) سه سطح متمایز در نظر گرفته می شود که عبارت‌اند از: سطح کاربردی؛ حوزه مفهومی و بعد توانمندسازی. یکی از مهم‌ترین مسائل در مطالعه سواد بیمه ای توجه به این قاعده کلی است که هرچه آگاهی و توانایی جامعه مشتریان بیشتر باشد، از گستردگی و شدت مقررات کاسته می شود و بر کارایی بازار افزوده می گردد؛ و در پایان این گزارش برای پژوهش‌های آتی درباره سواد بیمهای و آموزش آن پیشنهادهایی ارائه گردیده است.

 

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0