عنوان گروه خبري / نشست .
  • ساعت : ۱۱:۰۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ 
  • کد خبر : ۶۹۷۳
نشست مشترك رئیس پژوهشكده بیمه با مدیر مركز اطلاعات و نظارت بیمه تركیه
دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 ضمن حضور در مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه، با دکتر سرکان آوسی مدیر این مرکز، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که با حضور اِرکان شن مدیر ارشد عملیاتی، صالح تاشیون مدیر اداره پیشگیری از تقلب در بیمه، ابراهیم گوکالپ کارشناس ارشد فناوری و اُنور آکدوغان مدیر ارشد حسابرسی داخلی مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه برگزار شد، دکتر عسگری ضمن معرفی تاریخچه و ساختار پژوهشکده بیمه، به واگذاری مسئولیت صدور گواهینامه حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه ایران به پژوهشکده بیمه اشاره کرد و افزود؛ با توجه به اهمیت و نقش داده در صنعت بیمه، وجود آزمایشگاه ریسک در صنعت بیمه از اهمیت بسیاری برخوردار است. وی بر این اساس خواستار به اشتراک گذاری تجارب این مرکز در زمینه داده و اطلاعات با صنعت بیمه ایران شد.
رئیس پژوهشکده بیمه پس از معرفی ارکان صنعت بیمه ایران و با اشاره به راه اندازی پنجره تکافل توسط ۷ شرکت بیمه کشور، از تاسیس اولین شرکت مستقل تکافل در ایران در سال جاری خبر داد و اعلام کرد تجربیات مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه در این حوزه به کار گرفته خواهد شد.
دکتر عسگری با یادآوری ارتباطات بین‌المللی گسترده پژوهشکده بیمه در دهه‌های گذشته و کاهش این تعاملات به سبب اعمال تحریم‌ها علیه ایران، به تاکید رئیس جمهور بر افزایش ارتباطات بین‌المللی و راه‌اندازی تکافل در صنعت بیمه ایران اشاره و تصریح کرد، در این راستا در آینده نزدیک مدیران ارشد بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت‌های بیمه ایران برای دریافت تجارب علمی مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه به این مرکز اعزام خواهند شد. همچنین امکان حضور مدیران و اساتید این مرکز برای برگزاری دوره آموزش حضوری مدیران صنعت بیمه ایران در تهران فراهم می‌باشد.
وی تکافل را موضوعی جدید در صنعت بیمه ایران خواند و ضمن اشاره به برگزاری همایش سالانه بیمه و توسعه تاکید کرد، همایش بیمه و توسعه سال 1402 به موضوع «بیمه و تکافل: هم‌افزایی، کارایی و رقابت» اختصاص یافته است که بخش کارایی و رقابت آن مرتبط با حوزه فعالیت مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه می‌باشد و بر این اساس از مدیران این مرکز جهت ارائه مقاله و برگزاری کارگاه پسارویداد در همایش سال جاری دعوت کرد.
در ادامه جلسه و پس از معرفی حاضران در این نشست، دکتر سرکان آوسی مدیر مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه ضمن اعلام آمادگی این مرکز برای آغاز همکاری با پژوهشکده بیمه، به تشریح تاریخچه تاسیس مرکز پرداخت و افزود؛ این مؤسسه در سال ۲۰۰۳ بر اساس قانون بیمه تأسیس شد که به صورت مستقیم، بیمه خودرو، شخص ثالث و بیمه مسئولیت را عرضه می‌کرد. سپس در سال 2009 و پس از راه‌اندازی سامانه خدمات اطلاعات خسارات از طریق پیامک نام این مؤسسه به مرکز اطلاعات بیمه  تغییر کرد. این مرکز در سال ۲۰۱۱، برخی فعالیت‌های نظارتی را آغاز کرد و از آن زمان به بعد، عنوان مرکز اطلاعات و نظارت بیمه را به خود گرفت. در سال ۲۰۱۵ نیز، بخش پراپیو (Propeo) تحت این مرکز تأسیس شد و در سال ۲۰۱۷، یک بن‌سازه راه اندازی گردید که در بر اساس آن، طرح‌ها با شرکت‌های بیمه به اشتراک گذاشته می‌شد و از آن طریق امکان دریافت و استفاده از تمامی داده‌های صنعت بیمه فراهم می‌شد.
این مرکز در سال ۲۰۱۸، امنیت اطلاعات صنعت بیمه را از طریق فناوری ابری راه اندازی نمود و در سال 2019 نیز، طرح عظیم الگوی داده‌های عمومی (Common Data Model) را به انجام رساند که تا پیش از آن، داده‌های بیمه‌نامه‌ها و خسارات، بر اساس وبسایت اختصاصی شرکت‌ها وجود داشت، اما بر اساس الگوی جدید، تمامی بیمه‌نامه‌ها بر اساس یک الگوی داده واحد جمع‌آوری می‌شوند.
دکتر سرکان آوسی افزود، با استفاده از این زیرساخت می‌توان، تمامی اطلاعات محصولات جدید را جمع آوری نمود.  در سال ۲۰۲۰نیز طرح مبتی بر هوش مصنوعی برای شناسایی هویت راه اندازی گردید که اکنون در حال انجام است و در سال جاری نیز، علاوه بر انجام طرح پیش‌بینی ریسک، در حال مذاکره با کشور آذربایجان برای تاسیس مرکز مشابه در آن کشور هستیم که یکی از بزرگ ترین پروژه‌های این مرکز خواهد بود.
مدیر مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه وی در تشریح فعالیت‌های اصلی این مرکز گفت: مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه راهکارهای توسعه تجارت بیمه را ارائه می‌دهد و شامل گروه تحلیل‌گر توسعه و آزمایش برای ارائه راهکارهای بیمه تخصصی، گروه تجاری و تجزیه و تحلیل برای ارائه راهکاری شرکتی و داده و مرکز عملیات داده‌ها می‌باشد و از عملیات‌های مدیریت و امنیت داده‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بیمه نیز حمایت می‌‌نماید.
در این مرکز علاوه بر انتشار کتاب فرهنگ داده‌ها، داده‌های تمامی شرکت‌های بیمه جمع‌آوری و پس از غنی‌سازی و استانداردسازی، آمار و اطلاعات تجاری صحیح، کارا و باثبات برای قیمت‌گذاری قابل اعتماد به ویژه در بخش خودرو و پیشگیری از تقلب و تحلیل وضعیت بر اساس رفتار بازار به شرکت‌ها ارائه می‌گردد و امکان گزارش گیری نیز برای شرکت‌های بیمه فراهم می‌باشد.
وی ضمن ارائه جزئیاتی از فعالیت‌های این مرکز، عملکرد باکیفیت و قابل اطمینان، حاکمیت داده‌ها و ارائه داده‌های شفاف، دقیق و بی‌نقص را از مهمترین اولویت‌های این مرکز برشمرد و تصریح کرد؛ زیرساخت مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه شامل دو مرکز داده است که یکی در استانبول و دیگری در آنکارا مستقر می‌باشد که به صورت بلادرنگ به هم متصل هستند. در این زیرساخت، بیش از 1200 نوع خدمات ارائه می‌شود، بیش از ۵۰۰ پایگاه اطلاعاتی وجود دارد و ۳۰۰ شرکت در آن ثبت‌نام داشته‌اند.
دکتر سرکان آوسی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد این زیرساخت و بخش‌های مختلف مدیریت داده‌ها تاکید کرد، این مرکز خدمات داده را برای دو رشته اصلی خودرو و غیرخودرو ارائه می‌کند و ارائه خدمات به بخش بیمه عمر، بخش بیمه دریایی و مهندسی و دیگر محصولات نیز در دستور کار مرکز قرار گرفته است. در حال حاضر ۸۰ درصد حق‌بیمه‌ها و خسارات اعلامی توسط پایگاه داده‌های این مرکز پردازش و برای ذی‌نفعان خدمات‌رسانی می شود  و در آینده، این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.
در ادامه ارکان شن مدیر ارشد عملیاتی مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه افزود، تجزیه و تحلیل داده‌ها و محاسبه خودکار ریسک، شناسایی پرونده‌های مشکوک، بروزرسانی سامانه براساس نظرات ارزیابان خسارت، حضور در دادگاه از طرف شرکت بیمه در هنگام خسارت‌های تقلبی، پرونده‌سازی و درج موارد مشکوک در سامانه، از دیگر خدمات این مرکز می‌باشد. این داده‌ها علاوه بر حفظ رقابت و ایجاد شفافیت و اعتماد در بازار، می‌تواند در انتخاب ریسک  و سنجش اشتهای ریسک شرکت‌ها، دریافت مظنه از شرکت‌های مختلف توسط بیمه شدگان، انتخاب شرکت بیمه دارای کمترین حق بیمه، خرید خودروهای دارای کمترین آسیب در تصادفات، پیشگیری از زیان‌ها و خسارات توسط وزارتخانه‌ها و ارائه تخمینی از ریسک فرد بیمه شده در آینده، مورد استفاده بیمه شدگان، بیمه گران و سیاستگذاران قرار گیرد.
در پایان این نشست، دکتر عسگری با اشاره به کتب منتشر شده توسط پژوهشکده بیمه در حوزه هوش مصنوعی و داده کاوی، وجود چنین سامانه‌هایی را در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری برای جامعه حیاتی خواند و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با برگزاری جلسات تخصصی در ایران و ترکیه، تجربیات مرکز اطلاعات و نظارت بیمه ترکیه در اختیار مدیران ارشد صنعت بیمه ایران قرار گیرد.

20230615_144231.jpg

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0