• ساعت : ۱۴:۵۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ 
  • کد خبر : ۷۴۶۴
پژوهشکده بیمه منتشر کرد
طرح پژوهشی مطالعه و بررسی مقدماتی تجربیات سایر كشورها در حوزه ریسك‏ها و بیمه‏ های سایبری
طرح پژوهشی «مطالعه و بررسی مقدماتی تجربیات سایر کشورها در حوزه ریسک‏ها و بیمه‏های سایبری» توسط گروه پژوهشی فناوری‌های نوین بیمه‌ای پژوهشکده بیمه منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، طرح پژوهشی «مطالعه و بررسی مقدماتی تجربیات سایر کشورها در حوزه ریسک‏ها و بیمه‏های سایبری» مشتمل بر 3 بخش و با هدف کمک به ارائه بیمه‌های سایبری در کشور، توسط دکتر اسما حمزه عضو هیئت علمی و مدیرگروه پژوهشی فناوری‌های نوین بیمهای پژوهشکده بیمه و با همکاری دکتر سمیه میره، محمد دیبایی، دکتر روح‌اله ابوجعفری و دکتر یعقوب محمودیان انجام شده است. در بخش اول کلیات طرح و در بخش دوم آماری از جرایم و حوادث سایبری در ایران و جهان برای تبیین اهمیت موضوع ریسک‌های سایبری و بحث مدیریت آن‌ها، ارائه گردیده است.
در بخش سوم نیز برای شناخت هر چه بهتر مسئله اصلی پژوهش، در ابتدا مفاهیم کلیدی مهم در این حوزه شامل سایبر، رویداد سایبری، حملات سایبری، حوادث سایبری و همچنین ریسک سایبری تبیین شده و سپس دسته‌بندی از انواع حوادث و ریسک‌های سایبری ارائه گردیده است.
در دنیای امروز شرکت ها در تمام بخش های اقتصاد برای فعالیت روزانه خود به سطحی از زیرساخت های دیجیتال متکی هستند. انتقال ناگهانی به اشتغال به شکل دورکاری و به طور کلی دیجیتالی شدن اقتصاد ناشی از همه‌گیری کویید-19 این روند را تقویت کرده است. همه کسب وکارها، از استارت‌آپ‌های کوچک تا غول‌های جهانی به شکل فزاینده ای به شبکه ها وابسته شده اند. در حالی‌که این روند، مزایا و فرصت¬های عظیمی را برای کسب وکارها به وجود آورده است، اتکای فراوان به فناوری، آسیب های احتمالی ناشی از خطرات سایبری را نیز افزایش می دهد. خطرات سایبری شامل موارد متعددی از ریسک هایی است که بر دارایی‌های تکنولوژیکی و اطلاعاتی یک شرکت، دولت یا افراد تاثیر می گذارد. این خطرات می توانند عواقب طولانی‌مدت و گسترده ای بر کسب وکارها داشته باشند. همچنان که این ریسک ها دائما در حال افزایش هستند، تقاضا برای محافظت از آن ها نیز افزایش می یابد. بیمه های سایبری یکی از راهبرد های کسب وکارها با هدف کاهش خطرات و بهبود امنیت سایبری است.
بیمه علاوه بر پرداخت هزینه در صورت وقوع حادثه، با ارتقاء آگاهی در مواجهه با خطرات سایبری، کمک به مدیریت ریسک سازمان، تشویق به سرمایه گذاری با هدف کاهش ریسک و ارائه پشتیبانی برای پاسخگویی به خطرات سایبری، سهم مهمی در مدیریت ریسک های سایبری دارد.
در این راستا طرح پژوهشی "مطالعه و بررسی مقدماتی تجربیات سایر کشورها در حوزه ریسکها و بیمه‌های سایبری" در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است که در آن، ضمن ارائه یک تعریف رسمی برای ریسک سایبری، به احصاء انواع ریسکها و بیمه‌پذیری آن‌ها، انواع بیمه‌نامه‌های سایبری و ریسکهای تحت پوشش آن‌ها پرداخته شد. همچنین برای طراحی بیمه‌نامه‌های سایبری در کشور و به منظور استفاده از تجربیات سایر کشورها در این حوزه، بازار بیمه سایبری در کشورهای پیشرو در این زمینه شامل ایالات متحده امریکا، استرالیا، آلمان، انگلستان، هند و سنگاپور بررسی گردیده است.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این طرح پژوهشی می‌توانند به بخش پژوهش تارنمای پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1643/ مراجعه نمایند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0