طراحی الگوی پذیرش ریسک پالایشگاه های نفت خام/گاز درحال بهره برداری توسط صنعت

دکتر امیرتیمور پاینده نجف آبادی(استاد تمام گروه بیم سنجی دانشگاه شهید بهشتی)

فاطمه عطا طلب(مسئول میز تخصصی بیمه های انرژی پژوهشکده بیمه)

شماره 135

طراحی الگوی پذیرش ریسک پالایشگاه های نفت خام/گاز درحال بهره برداری توسط صنعت

خلاصه مدیریتی
ریسک‌های بخش انرژی معمولاً فراوانی بسیار کم ولی شدت بسیار بالایی دارند، این امر باعث شده است که بخش انرژی هر کشور جزء بخش های پرریسک دسته بندی شود. بنابراین برای پوشش ریسک های آن باید  بیمه‌نامه های مناسب طراحی و پیاده سازی شوند. طراحی چنین بیمه نامه هایی مستلزم شناسایی دقیق تمامی ریسک ها، تعیین ضوابط پذیرش ریسک های یک بیمه گذار و سرانجام انجام محاسبات بیم سنجی محصول طراحی شده است.
در این پژوهش، پس از معرفی اجمالی فرآیندهای فنی، ریسک های منتقل شده تحت بیمه نامه های پالایشگاهی، به معرفی انواع بیمه نامه های مرسوم این حوزه در ایران و جهان می پردازد. در گام دوم با استفاده از نظرخبرگان و روش معادله یابی معادلات ساختاری، یک مدل ارزیابی ریسک پالایشگاهی، ارائه می کند. سرانجام با استفاده از داده های موجود و به‌کارگیری روش های اکچوئری یک روش مبتنی بر نرخ و سرمایه بیمه نامه برای قیمت گذاری بیمه نامه های مورد استفاده، ارائه می کند.
-  در راستای ارائه یک الگوی پیشنهادی برای ارزیابی و پذیرش ریسک ها به ترتیب زیر عمل شد:
-  بر اساس مرور ادبیات ریسک های این حوزه شناسایی و در قالب یک پرسشنامه مدون گردید.
-  نظرات خبرگان حوزه بهداشت و ایمنی (HSE) و ارزیابان ریسک که در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند، بر اساس یک پرسشنامه طراحی شده، جمع آوری گردید.
-  بر اساس نظرات خبرگان و با استفاده از روش معادله یابی معادلات ساختاری بیزی، وزن و ارزش هر عامل در شدت و احتمال وقوع، تعیین و بر اساس آن جدول اندازه گیری زیر احصاء گردید.
-  بر اساس وزن و ارزش هر عامل و نمره داده شده توسط ارزیاب ریسک، ماتریس ارزیابی ریسک پیشنهاد گردید.
-  در راستای انجام محاسبات بیم سنجی و قیمت گذاری بیمه نامه بر اساس رویکرد مبتنی بر نرخ و سرمایه، به ترتیب زیر عمل شد:
-  اطلاعات مربوط به صدور و خسارت  های برخی از بیمه نامه‌های صادره بین سال های 1385 الی 1397 جمع آوری،  بعد از ارائه توصیف اجمالی از داده ها، توزیع ارزش فعلی شدت خسارت ها و توزیع ارزش فعلی سرمایه بیمه نامه ها مشخص و  متوسط شدت خسارت ها و متوسط سرمایه بیمه نامه ها برای سال های 1398 و 1399 پیش گویی شدند.
-  با استفاده از نرخ های ارائه شده در صنعت و سرمایه بیمه نامه، یک روش قیمت گذاری پله ای به پیشنهاد گردید.

 

امتیاز :  ۲.۵۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0