قیمت‌گذاری انواع بیمه‌های اموال و مسؤلیت

فریبا عزیزی (عضوهیئت علمی گروه آماردانشگاه الزهرا)

شماره 172

قیمت‌گذاری انواع بیمه‌های اموال و مسؤلیت

خلاصه مدیریتی

 با افزایش سطح رقابت، بهینه‌سازی قیمت‌گذاری نقش محوری در اکثر بازارهای بیمه بدست آورده است و  بیمه‌گران را مجبور به بهینه‌سازی رتبه خود و در نظرگرفتن رفتار مشتری می‌کند. قیمت‌گذاری حق بیمه‌ها، مانند قیمت‌گذاری هر محصول دیگری در اقتصاد آزاد از معادله ساده قیمت مساوی هزینه  به‌اضافه سود تبعیت می‌کند. اما بازار بیمه در مباحث تعیین هزینه با سایر بازارها تفاوت‌های زیادی دارد. در بسیاری از کالاها و خدمات غیر بیمه‌ای، هزینه‌های تولید محصول قبل از فروش مشخص است و در نتیجه به راحتی می‌توان قیمت اولیه را به‌گونه‌ای تعیین کرد که سود هر واحد محصول محقق شود. اما محصول بیمه‌ای با اغلب محصولات دیگر متفاوت است. زیرا بیمه تعهدی برای انجام کاری در آینده به شرط وقوع یک حادثه معین در طول یک بازه زمانی مشخص است. بنابراین هزینه‌ها از قبل مشخص نبوده و باید برآورد شود و در نتیجه این عدم اطمینان به شرکت‌های بیمه منتقل می‌شود و قیمت‌گذاری را مشکل می‌نماید. هر شرکت بیمه باید بتواند به‌گونه‌ای این برآورد را انجام دهد که هم سودآوری شرکت را تأمین نماید و هم فرآیند نرخ‌گذاری به گونه‌اي باشد كه بيمه‌گذاران به راحتي بتوانند فرآيند آن را درك كنند و اعتماد آنها به شركت‌هاي بيمه جذب شود.  
به منظور انجام این کار به روشی مؤثر، این طرح خانواده‌ای از تکنیک‌های اخیر یادگیری ماشینی به نام یادگیری تقویتی، را بررسی می‌کند. یادگیری تقویتی یک تکنیک یادگیری هدفمند  بر اساس تعامل بین یک عامل و محیط آن است. این تعامل مهمترین عنصری است که منجر به اکتشاف مؤثر تقاضای مشتریان می‌شود و می‌تواند عدم اطمینان بازار را در نظر بگیرد. بنابراین، از طریق این تکنیک، می‌توان استراتژی های قیمت‌گذاری پویا را بر اساس رفتار واقعی مشتریان در هنگام خرید محصول طراحی کرد. 
 ارتباط یادگیری تقویتی با قیمت‌گذاری محصولات بیمه‌ای از این واقعیت ناشی می‌شود که شرکت‌های بیمه نیز با مسئله قیمت‌گذاری پویا مواجه هستند. شرکت باید در مورد حق بیمه‌های بی‌درنگ برای مشتریان خود تصمیم بگیرد که این شرکت می‌تواند از طریق تنظیم پویای قیمت‌ها و به حداکثر رساندن درآمد بلندمدت، در مورد حق بیمه‎ها ياد بگيرد.
به طور کلی، این پژوهش به عنوان یک راهنمای عملی برای متخصصان بیمه که به دنبال استفاده از قدرت یادگیری تقویتی برای بهبود استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود هستند، در نظر گرفته شده است. در  این پژوهش، خوانندگان درک بهتری از یادگیری تقویتی و نحوه اعمال آن در قیمت‌گذاری بيمه‌نامه‌ها خواهند داشت.

 
 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0