واقعه‌نگاری حادثه انفجار قطار نیشابور‌

امیر حسین قدمی(کارشناس میز تخصصی حقوقی)

پاییز 1404

واقعه‌نگاری حادثه انفجار قطار نیشابور‌

چکیده
صنعت حمل و نقل ریلی، به‌عنوان یکی از زیرسیستم‌های نظام اقتصادی و لجستیکی کشور، نقش مهمی در تحقق اهداف توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند. این صنعت به دلیل مزایای ذاتی خود از جمله ظرفیت حمل و جابجایی انبوه کالا و مسافر، مصرف بهینه انرژی و ایمنی نسبی در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل و نقل، همواره مورد توجه سیاست‌گذاران بوده است. با این حال، افزایش حجم ترانزیت مواد خطرناک، پیچیدگی‌های فنی و عملیاتی این سیستم را افزایش داده است و پارامتر «ایمنی» را به یک ضرورت بدل ساخته است.
فاجعه انفجار قطار نیشابور که در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ در کریدور ریلی شرق کشور و در محدوده ایستگاه خیام رخ داد، یک نمونه بارز از بروز یک بحران پیچیده و چندعاملی در نظام حمل و نقل ریلی کشور به شمار می‌رود. این حادثه در نتیجه برهم‌کنش نامطلوب میان مؤلفه‌های انسانی (خطای اپراتورها و مدیران)، عوامل فنی (نارسایی در تجهیزات، ناوگان و زیرساخت‌ها) و متغیرهای سازمانی (نقص در نظام کنترل و نظارت) به وقوع پیوست. این گزارش با هدف بررسی علمی این فاجعه، ضمن مرور مرحله به مرحله حادثه، به تحلیل علل و عوامل و درس‌آموخته‌های فنی و حقوقی این حادثه می‌پردازد. همچنین با هدف تقویت نظام مدیریت ریسک در حوزه حمل و نقل ریلی کشور، پیشنهادهایی جهت بهبود فرآیندهای نظارتی، ایمنی و بیمه‌ای کشور ارائه می‌دهد.

 

امتیاز :  ۴.۵۰ |  مجموع :  ۶

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0