معرفی :
دکتر اسماء حمزه
سرپرست معاونت پژوهشی
معاونت پژوهشی بهعنوان یکی از ارکان پژوهشکده بیمه متولی فرهنگسازی، ظرفیتسازی، توسعه قابلیتها، شبکهسازی و تولید ایده در حوزه پژوهش میباشد. این معاونت در اجرای اهداف و ماموریتهای پژوهشی و امور راهبردی پژوهشکده، وظيفه برنامهريزي و پشتيباني علمي و فني امور پژوهشي پژوهشکده را برعهده دارد و به دنبال آن است که با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بهویژه اعضای هیات علمی و پژوهشگران پژوهشکده زمینه بسط پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای در صنعت بیمه پیگیری نماید.
فعالیتهای این معاونت از طریق سه اداره زیرمجموعه به شرح زیر انجام میشود:
وظایف:
اهم وظایف این معاونت به شرح زیر می باشد:
• اداره و نظارت بر حسن اجرای کلیه امور پژوهشی، کتابخانهها و بانکهای اطلاعاتی پژوهشکده مطابق با مصوبات، مقررات و آئین نامههای مربوطه؛
• اولویت بخشی به نوآوری در حوزه پژوهش های کاربردی مورد نیاز صنعت بیمه کشور؛
• توسعه، تقویت و هدایت طرح های پژوهشی مصوب با اولویت پژوهش های کاربردی هدفمند و مبتنی بر برنامه راهبردی پژوهشکده؛
• کنترل و نظارت بر فرآیندهای پژوهشی موسسه براساس تقویم تعیینشده در طرحنامه پروژههای مصوب پژوهشی و تحقیقاتی؛
• ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه پژوهشکده جهت ارائه به رئیس پژوهشکده؛
• ایجاد ارتباط لازم با موسسات پژوهشی و آموزشی داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی؛
• همکاری در ارائه خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی، برگزاری سمینارها و کنفرانس های علمی و همایش ها، و اجرای کلیه امور قراردادهای تحقیقاتی و خدماتی بین پژوهشکده و سایر موسسات؛
• همکاری در اجرای دورههای آموزشی کوتاهمدت و کارگاههای پژوهشی برای صنعت بیمه؛
• برنامه ریزی جهت استفاده اعضای هیات علمی از فرصتهای مطالعاتی داخل و خارج از کشور برابر ضوابط؛
• همکاری در تهیه برنامه راهبردی پژوهشکده و ارائه اهداف و تعیین اولویتهای پژوهشی در قالب برنامه های میان مدت و بلندمدت؛
• شناسایی و تعریف موضوعات و برنامههای علمی- پژوهشی مشترک در قالب هستههای پژوهشی و سایر همکاری های پژوهشی، و برنامهریزی جهت تامین امکانات و تخصیص اعتبار لازم جهت تعامل علمی- پژوهشی صنعت بیمه و دانشگاه؛
• کنترل و نظارت بر فعالیتهای دفتر نوآوری و ارتباط با صنعت و جامعه؛
• کنترل، نظارت و هدایت فعالیت حمایت از پایاننامه ها و نحوه مشارکت اعضای هیات علمی در راهنمایی و مشاورت پایان نامه ها؛
• انجام کلیه اقدامات لازم جهت برگزاری شورای تخصصی و پژوهشی (براساس آیین نامه داخلی مصوب).