آثار شیوع ویروس کرونا بر بیمه‌های باربری؛ چالش‌ها و راهکارها

زهرا بردال (میز تخصصی بررسی نظام‌های بیمه‌ای )

بهار 1399

با شیوع ویروس کرونا در اواخر ژانویه 2019 در چین و گسترش آن در کشورهای اروپایی و خاورمیانه، بازارهای مالی در سراسر جهان به شدت تحت تاثیر این بحران قرار گرفتند. ریسک این ویروس به حدی است که می‌توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست. از جمله اثرات جهانی شیوع ویروس کرونا می‌توان به  افزایش بیکاری در جهان، تحمیل شوک‌های سنگین به اقتصاد دنیا، کاهش بهای نفت خام، کاهش تجارت جهانی در اکثر کشورهای درگیر ، بسته‌شدن درهای دنیا به‌روی تجارت خارجی و...  اشاره کرد. شیوع ویروس کرونا در ایران نیز تاثیر بسیاری بر اقتصاد داخلی داشته و خواهد داشت؛‌ آثار مخرب این بحران در ایران کمی سنگین تر است، زیرا علاوه بر آسیب‌های اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به نفت، تحریم‌های بین‌المللی، رشد منفی اقتصاد، تورم بالا و ... آسیب‌های بیشتری را شاهد خواهد بود. در این میان، به دلیل کاهش تجارت جهانی ناشی از تعطیلی کارخانجات در قطب‌های صنعتی دنیا و در نتیجه کاهش ترددها، بیمه‌های باربری به شدت از این بحران تاثیر پذیرفته‌اند. دلیل این امر تاثیر کرونا بر حجم فعالیت‌های بازار هدف این بیمه‌ها مانند تاثیر منفی آن بر تجارت جهانی، کاهش تقاضای جهانی نفت و کمتر شدن فعالیت شرکت‌های باربری و حمل‌ونقل بوده است. همچنین در چنین شرایطی محدودیت فعالیت بنادر و فقدان نیروی کار متخصص، تغییر مسیر به دلیل محدودیت های مذکور و عدم امکان پهلو گرفتن و تخلیه بار، کاهش توان مالی شرکت‌های حمل کالا به دلیل کاهش ترددها و فسخ تعداد  زیادی از قراردادها، ضد عفونی کردن کالاها به موجب مصوبات اخیر صادره در راستای مقابله با این بیماری  و محدودیت در فرایند بازدید اولیه و ارزیابی خسارت و تجمیع بار در انبار بین راهی  سبب تشدید ریسک و افزایش احتمال وارد آمدن خسارت به محموله‌های حمل شده می‌شود، لذا به منظور کاهش ریسک‌های مذکور پیشنهاد می‌شود نهاد ناظر بیمه‌ای در راستای شفاف‌سازی جهت کاهش ریسک بیمه‌گران کلوزهای مرتبط با این ریسک مشابه کلوز‌های LMA5391 ،LMA5393،LMA5394  لویدز طراحی نماید، بیمه نامه‌های باربری به صورت غیرحضوری  صادر شود و زیر ساخت‌های لازم جهت فروش آنلاین فراهم شود، ارتباطات فن‌آوری با مراجعی که مستقیما با بیمه‌های باربری در ارتباط هستند مانند گمرکات، بانک‌ها و وزارت بازرگانی به منظور تسهیل در فرایند صدور به صورت غیر حضوری فراهم شود تا از این طریق ضمن افزایش فروش، تعداد دفعات مراجعه حضوری به حداقل برسد، انجام تحقیقات بازاریابی ساختار یافته در راستای افزایش فروش توسط شرکت‌های بیمه صورت پذیرد ، تخفیفات مقطعی برای برخی از محصولات مانند باربری محصولات بیمارستانی در نظر گرفته شود، مهلت پرداخت حق بیمه تمدید شود ، جریمه دیر کرد پرداخت حق‌بیمه توسط شرکت‌های بیمه بخشیده شود، پوشش برای بیمه نامه‌های منقضی در صورتی که بیمه‌گذار تمایل به تمدید بیمه نامه داشته باشد ادامه پیدا کند ، از گزینه‌های مجازی برای دریافت مطالبات و بازرسی‌ها استفاده شود و بازه زمانی به منظور اعلام خسارت برای بیمه‌گزاران افزایش یابد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    V5.6.6.0