تاثیر شیوع کرونا بر تهدیدات و بیمه سایبری

دکتر سمیه میره (پژوهشگر پژوهشکده بیمه)

شماره 52

 تاثیر شیوع کرونا بر تهدیدات و بیمه سایبری

در حالی که مردم جهان در تلاشند تا با همه گیری کووید-19 مقابله کنند، به نظر می رسد هکرها از کار نایستاده‌اند و از این شرایط و مخصوصا دورکاری کارمندان سوءاستفاده می‌کنند. مجرمان سایبری در تلاشند تا با ارسال حملات سایبری مانند بدافزارها و ایمیل‌های فیشینگ، که کاربران اینترنت را مجبور به کلیک بر روی پیوندها یا فایل های مخرب کند، از این وضعیت اضطراری استفاده کنند. با این کار هکرها داده های حساس را سرقت می‌کنند یا حتی کنترل سیستم کاربر را در دست می‌گیرند و از آن برای هدایت حملات بیشتر استفاده می‌کنند.  در نتیجه خسارات جبران ناپذیری به شرکت‌های بیمه سایبری وارد می‌کنند.
تعدادی از حملات سایبری فیشینگ در زمان شیوع کرونا به این دلیل رخ داد که افراد زیادی برای کسب اطلاعات در مورد کووید 19 به صورت آنلاین جستجو می‌کنند. اما جستجو درباره این ویروس همه‌گیر باعث شده که در آن مردم در اینترنت با انبوهی از اطلاعات درست و نادرست مواجه می‌شوند و اطمینان از اینکه کدام اطلاعات درست است، برایشان دشوار می‌شود. هکرها با ارسال ایمیل هایی که ظاهرا هدف آنها ارائه مشاوره بهداشتی از سوی سازمان های معتبری مانند دولت ها و سازمان بهداشت جهانی است، اما در واقع حملات فیشینگ هستند، از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند.
همچنین باید در نظر داشت که مجرمان سایبری از هر فرصتی برای سوءاستفاده از نقاط ضعف در امنیت سایبری سیستم کارمندان دورکار استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه انجام کارها به روش دورکاری، مهمترین و اولین عاملی است که در زمان شیوع کرونا، باعث افزایش حملات سایبری شده و میزان خسارات این حوزه را افزایش داده است، سعی شده در ابتدا به آن پرداخته شود. ویروس کرونا همچنین بر بعضی از ریسک‌ها و پوشش‌های سایبری بیشتر تاثیرگذار بوده و بیمه‌های سایبری باید راهکارهایی برای مقابله با آنها در نظر داشته باشند. از جمله پوشش‌های سایبری که در زمان انتشار ویروس، بیشتر می‌توانست خسارات شرکت‌های آسیب دیده را جبران کند، می‌توان به پوشش وقفه در کسب و کار اشاره کرد.
از انواع تهدیدات سایبری رایج که هکرها در زمان دورکاری افراد بیشتر از آنها استفاده می‌کنند، بدافزارها و فیشینگ‌ها می‌باشند که خسارات زیادی به شرکت‌های بیمه سایبری وارد می‌کنند. به این صورت که سایت‌های معتبری مانند سایت سازمان جهانی و سایت بیمارستان‌ها را مورد حمله قرار داده‌اند که تا قبل از این زمان، آمار حملات در آنها پایین‌تر بود.
راهکارهایی جهت کاهش خسارات وارد شده به صنعت بیمه و مخصوصا بیمه سایبری وجود دارد که چند مورد از آنها به صورت زیر می‌باشند:
-    اولین و موثرترین راهکار، آموزش کاربران است تا حساسیت و دقت بالایی را در مقابل رایانامه‌ها، لینک‌ها و اسنادی که در ارتباط با موضوع کرونا دریافت می‌کنند داشته باشند و همواره از صحت فرستنده اطمینان حاصل نمایند.
-    مردم در زمان شیوع کرونا باید در جستجو برای مشاوره بهداشت و سلامت دقت کنند و همیشه اطمینان حاصل کنند که در منابع معتبری مانند WHO.in یا theconversation.com جستجو انجام دهند.
-    اگر شرکتی در این دوره زمانی به سمت دورکاری رفته، حتما یک طرح جامع امنیتی را با مشاوره و همراهی افراد و یا سازمان‌هایی در حوزه امنیت داده‌ها و امنیت شبکه، پیاده سازی نماید.
-    رایانه‌های شخصی در معرض خطر بیشتری هستند زیرا همیشه از نرم‌افزارهای به روز استفاده نمی‌کنند. بهتر است از رایانه‌های شرکت استفاده شود.
-    به بیمه شده ها توصیه می شود خسارت وارد شده را زیر نظر بگیرند و در صورت مشخص شدن نوع حمله سایبری، دقت کنند که آیا این خسارت تحت پوشش بیمه‌نامه قرار دارد یا خیر.
-    بیمه شدگان باید در هنگام تمدید بیمه‌نامه خود دقت کنند زیرا برخی از شرکتها سعی در حذف بعضی از پوشش‌ها و گارانتی‌ها و یا اصلاح بخشی از پوشش‌های بیمه‌نامه طوری که آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا را دربر نداشته باشد، دارند.


 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0