حداقل استانداردها و الزامات لویدز در خصوص کنترل و مدیریت اتکایی

فاطمه عطاطلب(پژوهشگر پژوهشکده بیمه)

شماره 146

حداقل استانداردها و الزامات لویدز در خصوص کنترل و مدیریت اتکایی

خلاصه مدیریتی :

لویدز یک بازار بیمه و بیمه اتکایی است که در انگلستان واقع شده است و برخلاف اکثر رقبای خود در این صنعت، یک شرکت بیمه نیست. لویدز یک نهاد شرکتی است که توسط قانون لویدز 1871 و قوانین بعدی پارلمان اداره می‌شود. این بازار به عنوان یک بازار تا حدی متقابل عمل می‌کند که در آن حامیان مالی متعدد، به صورت گروه‌بندی شده در سندیکاها، گرد هم می‌آیند تا ریسک را جمع‌آوری کرده و پخش کنند.

 این بازار ریشه در بیمه‌های دریایی دارد و در سال 1686 تأسیس شد و از سال 1877 به بیمه‌های غیردریایی ورود کرد و وارد مسیری کاملاً جدید شد. در سال 1872، آتش‌سوزی در بوستون باعث شد که لویدز یک میلیون پوند به عنوان خسارت پرداخت کند. این شهرت پس از زلزله وحشتناک سانفرانسیسکو در سال 1906 بیشتر شد. کاتبرت هیث، که مسئولیت جبران خسارت زلزله را بر عهده داشت، با صورت حساب هنگفتی برای پرداخت خسارت روبرو شد. او بر پرداخت نه تنها خسارات ناشی از زلزله، بلکه برای آنچه که توسط آتش‌سوزی‌های سه روزه ویران شده بود، اصرار داشت و به نماینده سانفرانسیسکی خود دستور داد «خسارت همه بیمه‌گذاران، صرف‌نظر از شرایط بیمه‌نامه‌هایشان، به‌طور کامل پرداخت شود».

کسب‌و‌کار در لویدز هنوز به صورت رودررو انجام می‌شود و اتاق پرهیاهوی پذیره‌نویسی مرکزی به‌طور کارا و بدون مشکل کار می‌کند. اکثر فعالیت‌های پذیره‌نویسی شده در لویدز از طریق کارگزارانی انجام می‌شود که فرآیند انتقال ریسک را بین مشتریان (بیمه‌گذاران) و پذیره‌نویسان تسهیل می‌کنند. مشتریان می‌توانند نیازهای ریسک خود را با یک کارگزار، یک دارنده پوشش یا یک شرکت خدماتی در میان بگذارند. ساختار بازار، نوآوری، سرعت و ارزش بهتر را تشویق می‌کند و آن را برای بیمه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان جذاب می‌کند. دسترسی فوری به تصمیم‌گیرندگان به این معنا که پاسخ‌هایی در مورد این‌که آیا می‌توان ریسک را واگذار کرد یا نه، به سرعت داده می‌شود و کارگزار را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های سریع و با ارزش ارائه کند.

بازار لویدز متشکل از چندین سندیکا است. این بازار حداقل استانداردهایی را تدوین نموده که شامل الزاماتی است که نشان‌دهنده حداقل سطح عملکرد مورد نیاز هر سازمان در بازار لویدز برای برآورده کردن حداقل استانداردها است. در این اسناد، استانداردها و الزامات پشتیبانی در کادر آبی رنگ در ابتدای هر بخش تنظیم شده است. بقیه هر بخش شامل راهنمایی است که استانداردها و الزامات را با جزئیات بیشتر توضیح می‌دهد و نمونه‌هایی از رویکردهایی را ارائه می‌دهد که نمایندگان مدیریت ممکن است برای برآورده کردن آنها اتخاذ کنند. این راهنما به منظور اطمینان‌بخشی به نمایندگان مدیریتی در مورد رویکردهایی است که مطمئناً حداقل استانداردها را برآورده می‌کنند و با الزامات مطابقت دارند. البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند عملکردی در سطح حداقل یا بالاتر از آن ارائه دهد. نمایندگان مدیریت می‌توانند رویه‌های جایگزین را اتخاذ کنند، مشروط بر این‌که بتوانند الزامات را برای برآورده کردن حداقل استانداردها نشان دهند.

نمایندگان مدیریت در راستای استانداردهای اختیارات تفویض شده تحت نظارت لویدز هستند. هر ساله تعدادی از نمایندگان مدیریت برای بررسی اثربخشی کامل انتخاب می‌شوند تا مطابقت آنها با حداقل استانداردها بررسی شود. علاوه بر بررسی‌های اثربخشی کاملی که انجام می‌شود، لویدز از 6 جلسه ماهانه با نمایندگان مدیریت برای انجام ممیزی‌های هدفمند در برابر حداقل استانداردها و کمک به ارائه یک رویکرد سازگار از سوی لویدز در نظارت بر بازار استفاده می‌کند.

لویدز 15 استاندارد به شرح زیر دارد:

MS1: طرح کسب‌و‌کار و مدیریت پورتفو

MS2: پذیره‌نویسی و کنترل‌ها

MS3: نظارت بر نرخ و قیمت

MS4: حاکمیت

MS5: مدیریت ریسک

MS6: مدیریت اکسپوژر

MS7: کنترل و مدیریت اتکایی

MS8: ذخیره‌گیری

MS9: مشتریان

MS10: تنظیم مقررات

MS11: تاب‌آوری سایبری و مدیریت داده‌ها

MS12: دامنه، تغییر و استفاده (الزامات مربوط به محدوده مدل، تغییر مدل و همچنین الگوهایی برای گزارش‌دهی به لویدز در این استاندارد ارائه شده است.)

MS13: مدل‌سازی، طراحی و پیاده‌سازی

MS14: اعتبارسنجی

MS15: مدیریت سرمایه گذاری.

تمرکز گزارش حاضر بر استاندارد MS7 (کنترل و مدیریت اتکایی) است.

 

امتیاز :  ۴.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0