مروری بر معماری سازمانی در شرکت های بیمه

محدثه آهنگرانی

دکتر مهناز منطقی پور(مسئول میز پژوهشی داده کاوی)

شماره 91

مروری بر معماری سازمانی در شرکت های بیمه

خلاصه مدیریتی

این گزارش با هدف بررسی مروری بر انواع مدل های معماری سازمانی و همچنین ضرورت توجه و بازنگری در معماری سازمانی برای تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه پرداخته شده است. شرکت های بیمه می توانند از طریق توانمندسازی معماری سازمانی، یک مزیت رقابتی ایجاد کنند، که یک نمای کلی از کسب و کار آنها ارائه می دهد مفهوم اساسی معماری سازمانی جدید نیست در حقیقت، روش ها، مدل ها و اصول معماری سازمانی مانند توگف و چارچوب معماری زکمن بیش از 15 سال است که وجود دارد. با این وجود، دانش در مورد مفاهیم معماری سازمانی، چارچوب ها و فرآیندهای آن در بسیاری از سازمان های خدمات مالی هنوز کاملاً محدود است. پیشرفت و تغییرات در دنیای فناوری و دیجیتال، سازمان‌ها را بر آن داشته تا سازمان خود را متناسب با تغییرات عصر حاضر متحول کنند. تحول دیجیتال اتخاذ استراتژی در رابطه ‌با فناوری‌های دیجیتال است. استراتژی مؤثر برای هر سازمان منحصر به ‌فرد است و برای بهبود فرآیندها و بهره‌وری، ارائه تجارب بهتر به مشتری، مدیریت ریسک‌های کسب‌ و کار و کنترل هزینه‌ها استفاده می‌شود.
در بخش اول به معرفی معماری سازمانی، مزایای آن و تحول دیجیتال و نقش معماری سازمانی پرداخته شده است. معماری واژه ناشناخته‌ای نیست به‌ عبارت‌ دیگر هر جا که نیاز به طراحی یک موجودیت یا سیستمی باشد که ابعاد یا پیچیدگی آن از حد معینی فراتر رفته، یا نیازمندی‌های خاصی را تحمیل نماید، نگرش ویژه و همه ‌جانبه‌ای را نیاز خواهد داشت که در اصطلاح به آن معماری گفته می‌شود. موارد زیر به مزایای معماری سازمان اشاره دارد:
- موجب تصمیم‌گیری بهبود یافته می‌شود.
- سازگاری بهبود یافته با تغییر تقاضا یا شرایط بازار ایجاد می‌کند.
- منجر به حذف فرآیندهای ناکار آمد می‌شود.
- استفاده از دارایی سازمانی را بهینه می‌کند.
- از تغییرات سازمان برای طراحی مجدد و سازماندهی مجدد پشتیبانی می‌کند.
- ارزیابی معماری را در برابر اهداف بلند مدت آسان‌تر می‌کند.
در ادامه این مطالعه به بازنگری در بنیان فناوری برای تحولات دیجیتال، سازگار شدن با روندهای جدید فناوری اطلاعات و رویکردهای معماری سازمانی، قدیم و جدید پرداخته شده است. شرکت‌های سنتی اکنون باید رویکرد بسیار متفاوتی را در معماری سازمانی اتخاذ کنند که از آن به‌ عنوان تکامل همیشگی یاد می‌کنند زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد تا به طور مداوم هم قابلیت‌های تجارت دیجیتال خود و هم فناوری‌های زیر مجموعه را ارتقا دهند.
معماری سازمانی برای ایجاد چابکی و انعطاف‌پذیری در مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا چگونگی جریان اطلاعات، کسب ‌و کار و فناوری را به شما ارائه کند. معماری سازمانی از تحول دیجیتال، رشد فناوری اطلاعات و نوسازی IT به‌عنوان یک بخش پشتیبانی می‌کند. امکان استفاده از فناوری‌هایی مانند رایانش ابری، اینترنت اشیا ، یادگیری ماشین و سایر روندهای نو ظهور را برای مشاغل مختلف در دنیای مبتنی بر فناوری فراهم می‌کند. با استفاده از داده‌های حجیم، شرکت‌ها ممکن است یک مزیت مهم رقابتی کسب کنند.
مشاغل باید بتوانند از تحول دیجیتال استفاده کنند تا در عرصه تجارت دیجیتال امروز، همچنان رقابتی باقی بمانند. شیوه های گذشته در تعیین بودجه و جدول زمانی برای پروژه های فناوری اطلاعات، دیگر قابل اجرا نمی باشد یک معماری سازمانی از طرح سازمانی برای دستیابی به ارزش کسب و کار نقشه برداری می کند و در هر زمان در صورت بروز مشکل، معمار سازمانی می تواند با استفاده از نقشه معماری سازمانی موضوع را پیگیری کرده، و در جهت تنظیم آن گام بردارد.
به بیان ساده، در این فرصت ها و چالش های دیجیتالی، برای برقراری ارتباط و رقابت، سازمان ها باید معماری سازمانی را به عنوان فرهنگ دیجیتال اتخاذ کنند، تا بتوانند تحول دیجیتال مداوم و استراتژیک را انجام دهند.
در بخش پایانی از این گزارش به انواع معماری مرجع برای صنعت بیمه پرداخته شده است که مدل مرجع ACORD  یک چارچوب معماری سازمانی را برای صنعت بیمه فراهم می‌کند. این مدل شامل فرآیندهای کسب‌ و کار، مدل‌های محصول، چارچوب‌های توسعه، مدل‌های اطلاعاتی، مدل داده‌ها و مدل‌های توانایی کسب‌ و کار است که به سازمان‌ها برای اجرا، توسعه، اصلاح و نگهداری برنامه‌های مختلف صنعت بیمه کمک می‌کند.
مدل مرجع IAA به ‌راحتی برای کاربران کسب‌ و کار قابل ‌دسترسی است و با تمرکز بر موضوعاتی مانند فروش و خدمات مشتری، بازاریابی و تجزیه ‌و تحلیل، مدیریت ارتباط با مشتری، ادعای خسارت و ریسک منطبق است.
مدل مرجع IRBI که به مدیران صنعت بیمه اجازه می‌دهد یک طرح رسمی برای سازمانشان ایجاد کنند. به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا محرک‌های استراتژیک، رقابتی، نظارتی و اجتماعی را بهتر مدیریت کرده و تحولات قابل ‌پیش‌بینی را امکان‌پذیر سازند و در نهایت مدل مرجع IPS که این مدل مرجع تهیه زبانی است که برای همه ذینفعان مشترک باشد و جنبه‌های اصلی موضوع را شرح دهد، امکان سنجش کامل و سریع یک مسئله کسب ‌و کار را فراهم می‌کند

 

امتیاز :  ۴.۵۲ |  مجموع :  ۲۵

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0