طراحی اکو سیستم تحلیل داده های حجیم در صنعت بیمه

مهندس هانیه کارخانه(مدیرعامل شرکت یاراسپهر هوشمند)

مهندس مهسا کارخانه(مشاور ریسکهای مالی و بیمه)

شماره 83

طراحی اکو سیستم تحلیل داده های حجیم در صنعت بیمه

خلاصه مدیریتی


با سرعت و پیشرفت در استفاده از خدمات فناوری اطلاعات، نیاز سازمان ها برای تحلیل داده‌های تولید شده جهت بهره برداری، سازماندهی و به اشتراک گذاری انواع دانش‌ها هر روز بیشتر می‌شود. سازمان ها با مدیریت دانش قادرند تا رفتارشان را با تغییرات محیط، هماهنگ نمایند و بر بهبود عملکردشان بیافزایند. به این سازمان ها در اصطلاح سازمان های هوشمند یا یادگیرنده می‌گویند. امروزه واژگان متعددی از جمله هوش-تجاری، هوش عملیاتی، هوش تحلیلی و ... مطرح می‌باشند و همه این تعاریف در بیان میزان قدرت خودیادگیری سازمان در طی چرخه مدیریت دانش و داده‌های سازمان استفاده می‌گردند. این چرخه در صنعت بیمه نیز، نقش خود را با مکانیزه نمودن اصلی ترین فرآیندهای کسب وکار بیمه‌ای شامل تعریف رشته های بیمه ای، قیمت گذاری، خرید بیمه نامه، صدور و خسارت دهی آنلاین آغاز می نماید و لذا یکپارچه‌ سازی و تحلیل داده‌های فرآیندهای اصلی و فرعی بیمه گرها، می تواند شروعی هوشمندانه برای ایجاد یک سازماندهی خودیادگیرنده در صنعت بیمه گردد. بنابراین طراحی اکوسیستمی که بر اساس آن، زیرساختی هوشمند، پیاده سازی شود می-تواند تحولی عظیم و رو به جلو در این صنعت ایجاد نماید. گزارش پژوهشی حاضر جهت  تعریف  معماری اکوسیستم، تحلیل کلان داده های  هوشمند بیمه، مبتنی بر تحلیل کلان داده‌های بیمه ای تهیه شده است. این معماری با رویکردی کاربردی و عملیاتی در ارائه سرویس های هوشمند بیمه، با هدف افزایش رضایمندی مشتری،  برآورد دقیق ریسک ها، محاسبات قیمت‌ها و ارائه سرویس‌های مشتری محور به جای سرویس های محصول محور، ارائه می‌گردد.
در بخش اول این پژوهش، به ارائه مفاهیم مرتبط با تحلیل‌داده، داده‌های حجیم و چالش های مرتبط در استفاده از این تکنولوژی ها و در بخش بعد به ارائه معماری فنی اکوسیستم و انواع سرویس های هوشمند بیمه ای شامل ارتباط با مشتریان هوشمند (CRM تحلیلی)، رتبه بندی هوشمند بیمه گران (Ranking)، مدیریت ریسک(Risk Management )، کشف تقلب (Fraud Detection)، نقشه ریسک (Risk Map) و مصورسازی پرداخته شده است. در بخش سوم سند متدولوژی و معماری مکعب داده ای مبتنی بر معماری فنی زیرساخت ارائه گردیده است و در نهایت در فصل چهارم مدل کاربردی موفق در اکو سیستم طراحی شده در پلیس معرفی می‌گردد.
آنچه متخصصین حوزه تحلیل داده‌های حجیم در شروع فرآیندهای تحلیل به آن می پردازند، شناسایی صورت مسئله و سناریویی است که در کسب وکارها با استفاده از روش های سنتی قابل حل نمی باشد. در تمامی مراحل این پژوهش سعی شده است تا این صورت مسئله ها  تبین و راهکارهای حل این چالش ها در خلال طراحی  اکو سیستم بیمه ای مطرح گردد.

 

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0