بیمه های درمان و رفتار مصرف کنندگان (مطالعه موردی کشور آمریکا)

دکتر نسرین حضار مقدم(عضو هیات علمی گروه پژوهشی بیمه های اشخاص)

مریم غفور بروجردی (کارشناس پژوهشکده بیمه)

شماره 107

بیمه های درمان و رفتار مصرف کنندگان (مطالعه موردی کشور آمریکا)

خلاصه مدیریتی
نظر به اهمیت و جایگاه بیمه درمان تکمیلی در حمایت از حفظ سلامتی افراد جامعه، یکی از مهم‌ترین مسائل روبروی سیاستگذاران، شناخت رفتار بیمه‌گذاران یا مصرف‌کنندگان بیمه درمان تکمیلی است. تا حدی که می‌توان گفت عدم شناخت رفتار مصرف‌کنندگان بیمه های تکمیلی یکی از موانع اصلی گسترش صنعت بیمه در این رشته می‌باشد.
همچنین باید به این نکته توجه نمود که سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در جهان در اوج تغییرات قابل توجهی می‌باشد و در چنین شرایطی ارائه دهندگان، سیستم‌های بیمارستانی و بیمه‌گران در حال بررسی راه‌حل‌های بالقوه برای افزایش ارزش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی از دو منظر قیمت و کیفیت هستند. در همین زمان، کارفرمایان و شرکت‌های بیمه گزینه‌های بیشتری برای پوشش به افراد و خانواده ها ارائه می‌دهند.
اکنون مصرف کنندگان باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند. چه دربارۀ ثبت نام در یک طرح، انتخاب یک ارائه دهنده و یا تصمیم‌گیری در مورد محل دریافت خدمات بهداشتی و نحوه پرداخت هزینه آنها، انتظار می‌رود که مصرف کنندگان نقش فعالی در مدیریت خدمات درمانی و مزایای خود داشته باشند. این حرکت به سمت انتخاب و مسئولیت پذیریِ بیشترِ مصرف کنندگان، (نه به صورت یک روند گذرا) همان چیزی است که بسیاری از کارشناسان آن را "عصر مصرف‌گرایی در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی" می‌نامند.
به این ترتیب می‌توان گفت شناسایی و سنجش رفتار و ترجیحات بیمه‌گذاران بیمه درمان تکمیلی در استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی امری مهم و ضروری تلقی می‌شود که هدف اصلی انجام گزارش پژوهشی پیش رو است. لذا جهت تحقق هدف مذکور، این گزارش پژوهشی در 7 بخش سازمان‌دهی شده است. در بخش اول و دوم، مقدمه و بیان مساله بیان می‌گردد. در بخش سوم به بیان هدف تحقیق و در بخش چهارم به بیان روش تحقیق و جامعه آماری پرداخته می‌شود. در بخش پنجم نیز که پاسخگوی هدف اصلی این گزارش پژوهشی است، نتایج حاصل از یک مطالعه پیمایشی در آمریکا که در حوزه رفتار مصرف‌کنندگان در بیمه درمان انجام پذیرفته است، آورده می‌شود. ارائه این بخش با توجه به آنکه بیمه درمان در آمریکا همچون ایران به نسبت زیادی مبتنی بر کارفرمایان است، می‌تواند موثر و کاربردی باشد. در نهایت، در بخش پنجم، یافته‌های پژوهش آورده شده و در بخش ششم و هفتم به جمعبندی و نتیجه گیری و ارائه توصیه‌های سیاستی پرداخته می‌شود.
مطالعه پیمایشی مذکور، توسط شرکت مراقبت درمانیِ FAIR در کشور آمریکا انجام شده است. مشخصات این نظر سنجی عبارت است از:
-   این نظرسنجی 5 الی 8 مارس 2015 توسط ORC  انجام شده است.
-   در این مطالعه از دو نمونه احتمال استفاده شده است: شماره تلفن ثابت و تلفن همراه، که هر دو به طور تصادفی انتخاب شده اند.
-   نمونه ترکیبی 1011 نفر از بزرگسالان مستقر در ایالات متحده آمریکا می‌باشد.
-   حاشیه خطا در سطح اطمینان 95 درصد، 08/3+- درصد می‌باشد.
همچنین سوالات مربوط به این نظرسنجی، در چهار بخش به ترتیب زیر سازمان‌دهی شده است.
(1)    انتخاب مکان خدمات درمانی غیراورژانسی؛ که نتایج حاصل از پاسخ‌های دریافتی در این موضوع به تفکیک چهار عامل نژاد، سن، درآمد و تحصیلات ارائه شده است.
(2)    صورت حساب‌های درمانی غافلگیرکننده؛ که نتایج حاصل از پاسخ‌های دریافتی در این موضوع نیز به تفکیک بر اساس کل جمعیت مورد بررسی و همچنین بر اساس جنسیت و سن آنها ارائه شده است.
(3)    خرید آنلاین خدمات؛ که نتایج حاصل از پاسخ‌های دریافتی در این موضوع بر اساس میزان استقبال گروه‌های سنی مختلف از خرید آنلاین خدمات و همچنین میزان استقبال از خرید آنلاین خدمات مختلف در گروه های سنی متفاوت ارائه شده است.
(4)    انتخاب بیمه درمان؛ که نتایج حاصل از پاسخ‌های دریافتی در این موضوع به تفکیک گروه‌های سنی و اینکه چه عاملی به هنگام انتخاب یک پوشش بیمه درمان برای افراد ارجحیت دارد، ارائه شده است.
(5)    انتخاب پزشک؛ که نتایج حاصل از پاسخ‌های دریافتی در این موضوع به تفکیک در دو گروه زنان و مردان و بر اساس سن، نژاد، بعد خانوار و گروه‌های درآمدی ارائه شده است.

 

نتایج حاصل از این مطالعه به طور خلاصه در جدول ذیل ارائه شده است.

 

نتایج

موضوع

ردیف

نگرش در مورد محل خدمات مراقبت‌های غیر اضطراری به طور قابل توجهی در گروه‌های جمعیتی مختلف، متفاوت است:

· مردم لاتین تقریباً دو برابر بیشتر از مردم عادی اذعان داشتند که به اتاق‌های اورژانس  برای مراقبت‌های غیراورژانسی اعتماد خواهند کرد.

· نسل هزاره (سنین 18 تا 34) و افرادِ جوان‌ترِ نسل ایکس (سنین 35 تا 44)، نسبت به افراد مسن‌تر، بیشتر به برنامه‌های فوری اطمینان داشتند.

· مصرف‌کنندگان 45 سال و بیشتر، نسبت به بزرگسالان جوان‌تر بیشتر به مراقبت‌های اولیه وابسته بودند.

محل خدمات

1

· نیمی از مصرف‌کنندگان ایالات متحده اظهار داشتند که از میزان هزینه‌های پزشکی از جیب مردم شگفت زده شده‌اند. افرادی که بین 55 تا 64 سال بودند بیشتر محتمل بودند که اذعان نمایند که معمولا هزینه‌های پزشکی بیشتر از آنچه انتظار داشتند بود.

صورتحساب‌های درمانی غافلگیرکننده

2

· بیشتر مصرف‌کنندگان آمریکایی گفته‌اند که برای مقایسه خرید یا بررسی قیمت‌های خدمات پزشکی یا دندانپزشکی از اینترنت استفاده نمی‌کنند.

· نسل‌های هزاره خریدارانی هستند که برای مقایسه‌های آنلاین بسیار مشتاق می‌باشند و به هواخواهان تکنولوژی بودن نیز معروف‌اند. با این حال اگرچه نسل‌های هزاره بیش از سایر گروه‌های سنی بیشتر از اینترنت برای خرید لوازم الکترونیکی و ابزارهای مصرفی استفاده می‌کردند، اما تفاوت معناداری بین هزاره‌ها و نسل‌های قدیمی در رابطه با جستجوی آنلاین خدمات پزشکی و دندانپزشکی وجود نداشت.

مقایسه خرید خدمات پزشکی و دندانپزشکی

3

· در میان خریداران جوانِ مراقبت‌های بهداشتی و درمانی (زیر 45 سال)، هنگام ثبت‌نام در یک برنامه بهداشتی، هزینه ماهانه حق‌بیمه‌ها به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌ها رتبه‌بندی می‌شود، درحالی که در میان مصرف‌کنندگان مسن‌تر (45 سال به بالا) دسترسی به پزشکان درون‌ شبکه‌ای[1] خود در رتبه بالاتری قرار دارد.

· هنگام انتخاب پزشک، زنان به طور معناداری بیشتر از مردان هزینه‌ها را در نظر می‌گیرند.

· مصرف‌کنندگان در تمامی گروه‌های سنی، بیشتر علاقمند بودند تا اطمینان حاصل نمایند که پزشکان خانوادگی/ مراقبت‌های اولیه خود در شبکه برنامه‌هایشان (و نه تعداد پزشکانی که درون‌شبکه هستند) حضور داشته باشند.

انتخاب مزایای سلامتی و پزشکان

4

مرکز درمانی FAIR، علاوه بر مصرف‌کنندگان طیف وسیعی از سهامداران مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، از جمله سازمان‌های دولتی، بیمه‌‌گران، کارفرمایان، کارگزاران، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و کارشناسان تحقیق را نیز مورد مطالعه قرار داده است. نتایج این داده‌ها از انواع موارد ذیل حمایت می‌کند:

· انجام تحقیقات پزشکی و دندانپزشکی

· ارزیابی بیمه‌نامه‌های عمومی و مداخلات بهداشتی عمومی

· اطلاع رسانی دربارۀ جداول هزینه‌های درون‌شبکه‌ای و برون‌شبکه‌ای

· ایجاد برنامه‌های هزینۀ جبران خسارت کارگران

· برنامه ریزی استراتژیک پیشرفته

· پشتیبانی از همه پایگاه‌های ادعای خسارات پرداخت کننده

· حل اختلافات حقوقی

· ترتیب دادن روند ادعای خسارات برون‌شبکه‌ای

· توسعه سواد مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و ابزارهای شفاف‌سازی از جمله آنلاین محاسبه‌گرهای آنلاین هزینه‌های معالجه

سایر نتایج

5

 

[1] in-network

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0