وضعیت فناوری‌ها واستراتژی های کشف تقلبات بیمه‌ای؛ مطالعه موارداستفاده بیمه‌گر،استانداردها و راهکارها

دکترفربد خانی زاده(هیئت علمی گروه پژوهشی اموال و مسئولیت و مسئول میز طراحی الگوریتم و یادگیری ماشین)

مهدی گوهر پاد-کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

شماره 157

وضعیت فناوری‌ها واستراتژی های کشف تقلبات بیمه‌ای؛ مطالعه موارداستفاده بیمه‌گر،استانداردها و راهکارها

خلاصه مدیریتی

 

تقلب در بیمه همچنان یک موضوع اصلی برای بیمه‌گران می‌باشد؛ همچنین برای بیمه‌گذارانی که می‌بایست هزینه‌های بالاتری را در پرداخت حق بیمه متحمل شوند، کنترل این‌گونه جرائم از اهمیت خاصی برخوردار است.

فناوری‌های ضد تقلب به منزله سلاحی قوی برای مقابله با تقلب‌های روزافزون هستند؛ بسیاری از شرکت‌های بیمه با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی پیشرفته‌ سعی در توسعه مجموعه فنی خود دارند.

طی سال‌های اخیر، با ورود بازیگران جدید به عرصه فناوری‌های ضد تقلب، ارائه این فناوری‌ها رو به افزایش است و منابع داده، به‌ویژه داده‌های برگرفته از منابع عمومی نیز با رشد همراه بوده‌اند. افزایش رقابت و بیشتر شدن خدمات برون‌سپاری موجب کاهش مخارج برخی بخش‌ها شده و این امر امکان توسعه گسترده ابزارهای کشف و بررسی تقلب را برای بیمه‌گران بیشتری فراهم کرد. به‌ویژه آنکه شرکت‌های بیمه کوچک‌تر نیز توانستند خود را به قافله فناوری‌های ضد تقلب برسانند.

با این وجود، همواره ورود و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های مدرن، چالش‌های خاص خود را نیز به‌همراه داشته و سیستم‌های کشف تقلب نیز از این امر مستثنی نیستند. در همین راستا گسترش و توسعه فناوری ضد تقلب دردسرهایی نیز دارد. در گزارش‌ها و اظهارات بیمه‌گران، افزایش ناکامی در ادغام داده‌ها در سیستم‌ و تداوم مشکلات مربوط به میزان بالای نمونه‌های مثبت کاذب ذکر شده که احتمالاً از مسائل مربوط به یکپارچه‌سازی داده‌ها از منابع و اشکال مختلف داده که هم اکنون در دسترس بیمه‌گذاران است، نشات می‌گیرد.

شایان ذکر است که سیستم های کشف تقلب و تکنولوژی های ضدتقلب به تنهایی قادر به تشخیص و نهایی سازی موارد مشکوک نبوده و حضور کارشناسان و متخصصان با تجربه در این حوزه جهت بررسی پرونده های شناسایی شده و تصمیم گیری نهایی امری کاملا ضروری است. در همین راستا در این گزارش در ابتدا به موارد ذیل از نظر آمار و ارقام در بازه سالهای 2014 تا 2021 پرداخته شده:

- وضعیت فعلی تقلب و فناوری،

- استراتژی و ابزارهای کشف تقلب،

- محل ساخت و نگهداری سیستمها،

-  منابع داده،

- درصد ارجاعات سیستم،

- مزایای فناوری‌های ضد تقلب،

-  چالش‌ها،

-  حوزه‌های تاثیرگذار،

- موفقیت سیستم‌های ضد تقلب،

- تغییرات میزان تقلبات و بودجه و

- حوزه‌ها و انواع سرمایه‌گذاری آتی

و در کنار آن در ادامه به ارائه و بررسی برخی قوانین و مقررات و همچنین نظرات بیمه گران و کارشناسان ایرانی در زمینه پیشگیری و شناسایی پرونده های کلاهبرداری پرداخته شده است. شایان ذکر است مطالب ارائه شده در ارتباط با شناسایی پرونده های تقلب در صنعت بیمه ایران برگرفته از طرح پژوهشی "تجزیه و تحلیل اطلاعات تقلبات بیمه خودرو و ارائه ره‌یافت‌هایی برای کشف تقلبات" می باشد که در سال 1399 توسط پژوهشکده بیمه انجام گرفته است.

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0