بررسی نحوه افزایش ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل

آزاده بهادر

اسماعیل فلاحی

شماره 155

بررسی نحوه افزایش ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل

خلاصه مدیریتی

گزارش پژوهشی «بررسی نحوه افزایش ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل» با رویکردی کاربردی انجام شده که به زبان ساده ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل از نظر ریاضی برابر است با حاصل تقسیم مجموع حق بیمه‌های تولیدی در رشته بیمه بدنه اتومبیل بر تولید ناخالص داخلی و واضح است که اقدامی که صنعت بیمه می‌تواند برای افزایش ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل انجام دهد این است که با افزایش خدمات‌رسانی مطلوب و اطلاع‌رسانی در خصوص مزایای این رشته؛ بتواند حق بیمه‌های تولیدی در رشته بیمه بدنه اتومبیل را افزایش دهد.

از طرفی قابل توجه می‌باشد که سال‌های متوالی است که فروش پایین بیمه بدنه به یکی از معضل‌های صنعت بیمه مبدل شده است و علی‌رغم سقف تخفیفاتی که در این رشته اعطا می‌گردد؛ متاسفانه سهم این رشته در پرتفوی صنعت، ناچیز بوده که عوامل مختلفی همچون اجباری نبودن این رشته، ناتوانی مالی مشتریان، عدم خدمات‌رسانی مطلوب پس از وقوع حادثه، حجم کسورات اعمال‌شده پس از وقوع حادثه می‌تواند به عنوان عواملی اصلی باشد که باعث کاهش سبد این رشته در پرتفوی صنعت بیمه شده است، اعلام نمود.

هدف از پیشنهاد این گزارش پژوهشی شناسایی راهکارهای افزایش حق بیمه و به تبع آن افزایش ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل می‌باشد که در این راستا راهکارهایی ارائه شده است. علاوه بر آن در این گزارش سطح اجباری (یا پایه) که هر بیمه‌گذار ملزم به تهیه آن در رشته بیمه اتومبیل می‌باشد؛ در سایر کشورهای دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این بخش به تشریح مشکلات و راهکارها در خصوص دلایل عدم رشد مناسب بیمه بدنه پرداخته شده است:

دلایل عدم رشد مناسب بیمه بدنه

1- مشکل عدم خرید بیمه‌نامه با منشاء اقتصادی

ردیف

مشکل

راهکار

1.

مشکلات اقتصادی و اولویت نیازهای طبقه یک بر نیازهای طبقه سه

طراحی بیمه‌های خرد در رشته بیمه بدنه

2.

جهش حق بیمه بدنه به لحاظ افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو

شناسایی پوشش‌های اضافی ضروری در هر گروه خودرویی و پیشنهاد آن پوشش‌ها به بیمه‌گذار و نه همه پوشش‌های اضافی به‌منظور کاهش حق بیمه

2- مشکل عدم خرید بیمه‌نامه با منشاء نارضایتی بیمه‌گذاران

ردیف

مشکل

راهکار

1.

حذف تخفیفات چندساله با دریافت یک‌بار خسارت

کاهش تخفیفات به‌صورت پلکانی (همانند رشته بیمه شخص ثالث)

 

 

3- مشکل عدم خرید بیمه‌نامه با منشاء نارضایتی بیمه‌گذاران

ردیف

مشکل

راهکار

1.

نارضایتی از بابت فرانشیزها

توصیه به بیمه‌گذار جهت خرید پوشش حذف فرانشیز

2.

کم کردن اقساط باقی‌مانده به هنگام پرداخت خسارت در بیمه‌های بدنه قسطی

اطلاع‌رسانی به بیمه‌گذاران در این خصوص

3.

نارضایتی از خدمات بیمه‌گران

ارتقای سطح کیفی خدمات

4.

نارضایتی از بابت اعمال سایر کسورات

اطلاع‌رسانی به بیمه‌گذاران در هنگام خرید بیمه‌نامه یا توصیه به خرید پوشش‌هایی جهت کاهش کسورات

5.

روند طولانی در پرداخت خسارت به لحاظ شرط بازدید سلامت

اصلاح رویه پرداخت خسارت منوط به ارائه فاکتور قطعی قطعات و تعمیرات همچنین بازدید سلامت

6.

نیاز به ارائه گزارش پلیس برای اعلام خسارت

تسهیل شرایط در راستای دریافت خسارت و افزایش سقف پرداخت خسارت بدون کروکی

7.

طولانی بودن فرایند دستیابی به خسارت

- تقویت واحدهای سیار پرداخت خسارت اتومبیل

- افزایش تعداد کارشناس ارزیاب

- ایجاد مراکز تخصصی پرداخت خسارت

- رسیدگی به خسارت‌ها در سر صحنه تصادف

- الکترونیکی کردن پرداخت خسارت از طریق هوش مصنوعی

- و ....

8.

از بین رفتن تخفیفات در موضوع جانشینی و خودروهای نامتعارف

اصلاح فرایندها در این خصوص

9.

نیاز به ترمیم سرمایه پس از دریافت خسارت

شفاف‌سازی یا اصلاح شرایط خصوصی بیمه‌نامه بدنه

10.

نیاز به رفت‌وآمد و بازدید سلامت و ارائه داغی

اصلاح فرایندها در این خصوص

11.

روش متفاوت در پرداخت خسارت بدون کروکی

وحدت رویه شرکت‌های بیمه در تعیین میزان خسارت‌های بدون کروکی

4- مشکل دریافت حق بیمه ناکافی با منشاء شرکت‌های بیمه

ردیف

مشکل

راهکار

1.

نرخ‌شکنی‌های گسترده و عدم دریافت حق بیمه به تناسب ریسک پذیرفته شده

توجه به اصول و مبانی اکچوئری در تعیین قیمت

2.

ارائه تخفیفات گسترده

3.

عدم توجه به عوامل ریسک در رشته بیمه بدنه و عدم محاسبه دقیق حق بیمه

 

 

5- مشکل عدم طراحی محصولاتی مطابق با نیازهای مشتری با منشاء شرکت‌های بیمه

ردیف

مشکل

راهکار

1.

عدم ارائه پوشش‌های متنوع به بیمه‌گذاران

متنوع نمودن محصولات فعلی در حوزه بیمه‌های بدنه

2.

عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات نامناسب پس از طراحی محصولات جدید

اطلاعات دقیقی از محصولات و خدمات نوین در اختیار بیمه‌گذاران قرار گرفته و میل به خرید محصول جدید در آنها ایجاد شود.

3.

عدم گسترش پوشش بیمه کیلومتری

لازم است پوشش بیمه بدنه به صورت درون‌شهری و برون‌شهری در نظر گرفته شود و ریسک تردد (بر اساس کیلومتر) به نحو ویژه‌تری ارائه شود.

6- مشکل عدم تشریح کامل بیمه بدنه به هنگام صدور با منشاء شبکه فروش شرکت‌های بیمه

ردیف

مشکل

راهکار

1.

شفاف نمودن شرایط بیمه‌نامه توسط بیمه‌گران

آموزش شبکه فروش و تشریح شرایط بیمه‌نامه به هنگام فروش

2.

عدم آموزش کارکنان واحد صدور بیمه‌نامه و کارکنان نمایندگی‌های فروش بیمه‌نامه بدنه

3.

عدم آموزش ارزیابی ریسک (بازدید اولیه) به واحدهای صدور

4.

انتظارات نابه‌جای زیان‌دیدگان

5.

تسهیل در امر بازدید اولیه

با اتکا بر اصل حسن‌نیت، بستر بازدید اولیه و به صورت برخط برای تمامی شرکت‌های بیمه گسترش یافته و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بستر ارزیابی ریسک با استفاده از هوش مصنوعی فراهم گردد.

6.

گسسته بودن تاریخ صدور بیمه ثالث و بدنه

با استفاده از صدور بیمه‌نامه به صورت کوتاه‌مدت تاریخ پوشش بیمه بدنه و ثالث می‌تواند یکسان گردد.

7.

عدم آگاهی کامل شبکه فروش از میزان کارمزد و هزینه صدور این رشته

تشریح آیین‌نامه 83 و دوره بازاریابی برای شبکه فروش

8.

عدم جذابیت این رشته برای واحدهای صدور به لحاظ وقت‌گیر بودن بازدید اولیه

تسهیل در انجام بازدید اولیه با استفاده از انواع نرم‌افزارهای قابل نصب بر روی تلفن همراه

7- مشکل عدم آگاهی آحاد جامعه از ضروری بودن خرید بیمه بدنه با منشاء بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه

ردیف

مشکل

راهکار

1.

عدم آگاهی مردم از عواقب عدم خرید بیمه نامه بدنه

ارتقای فرهنگ بیمه‌ای و باید سعی شود سطح آگاهی مردم از خدمات بیمه‌ای افزایش یابد.

2.

نبود تبلیغات مناسب از سوی بیمه‌گران و بیمه مرکزی

3.

کاهش سطح اعتماد در جامعه

4.

پیشنهاد خرید پوشش بیمه بدنه از سوی واحدهای صدور و خسارت

شرکت‌های بیمه با ارائه خدمات مطلوب به طرفین حادثه در رشته شخص ثالث، باید افراد درگیر در حادثه را با پوشش بیمه بدنه و نحوه ارائه خدمات آگاه نمایند.

5.

احساس عدم نیاز و آرامش بیمه‌گذار به عدم وقوع حادثه

با ارائه محصولات ویژه و خدمات مطلوب، بیمه‌گذارانی را که احساس عدم نیاز به خرید بیمه بدنه دارند را از ریسک‌های موجود آگاه نمود.

6.

پایین بودن حدود و اختیار واحدهای صدور در بازدید اولیه و صدور

با ارائه آموزش مناسب به واحدهای صدور در سقف حدود و اختیار آنان بازنگری شود.

7.

عدم آگاهی مبنی بر چگونگی تسویه خسارت در خصوص خودروهای نامتعارف

به هر نحوی دارندگان خودروهای نامتعارف که فاقد پوشش بیمه بدنه هستند می‌بایست از چگونگی تسویه خسارت معادل خودروی متناظر آگاه گردند

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0