تحلیل تطبیقی نقش BPM و RPA در بهینهسازی فرآیند پرداخت خسارت خودرو:
مطالعه موردی تحول دیجیتال در یک شرکت بیمه ایرانی
هانیه کارخانه
علیرضا عقیلی، آزاده بهادر(راهبر میز بیمه های اتومبیل پژوهشکده بیمه)
چکیده
در مسیر تحول دیجیتال صنعت بیمه، انتخاب صحیح میان ابزارهای فناورانه مانند مدیریت فرآیندهای کسبوکار (BPM) و اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، نقش مهمی در بهینهسازی عملکرد سازمانی ایفا میکند. این مطالعه با تمرکز بر فرآیند پرداخت خسارت خودرو در یک شرکت بیمه ایرانی، به تحلیل تطبیقی کارکردهای BPM و RPA میپردازد. فرآیندهای بیمهای نظیر پرداخت خسارت، تلفیقی از فعالیتهای تکراری، ساختاریافته و تصمیمگیریهای انسانی هستند که اجرای آنها بهصورت دستی، منجر به کندی، خطای انسانی، و نارضایتی مشتری میشود.
هدف این پژوهش، مقایسه مفهومی و عملیاتی BPM و RPA، بررسی نقاط قوت و ضعف آنها در ابعاد زمان، هزینه، دقت، شفافیت و رضایت مشتری، و ارائه مدلی ترکیبی (Hybrid) برای بهرهبرداری همافزا از این دو رویکرد است. همچنین، این مطالعه به شناسایی چالشهای پیادهسازی این فناوریها در صنعت بیمه ایران میپردازد و با مستندسازی تجربه موردی یک شرکت بیمه، تأثیرات اجرای RPA بر بهرهوری و کاهش خطاهای انسانی را تحلیل میکند.
نتایج مورد انتظار شامل تعیین کاربرد بهینه BPM و RPA در بخشهای مختلف فرایند خسارت خودرو، ارائه مدل عملیاتی ترکیبی، و تدوین توصیههایی برای تدوین دستورالعملها و تصمیمسازی کلان در حوزه دیجیتالیسازی بیمه است. این تحلیل میتواند بهعنوان بستری برای پیشنهاد طرح پژوهشی جامع یا دستورالعمل اجرایی تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران مورد استفاده قرار گیرد.