سازمان‌های داده محور اهداف، استراتژی، فرصت‌ها و چالش‌ها

دکتر مهناز منطقی پور

محدثه آهنگرانی، معصومه نوری

شماره 182

سازمان‌های داده محور اهداف، استراتژی، فرصت‌ها و چالش‌ها

خلاصه مدیریتی
تحول دیجیتال و توسعه به کار گیری فناوریهای جدید در صنایع مختلف منجر به دگرگونی کسب و کارها شده است و این تغییرات روز به روز در حال گسترش است. صنعت بیمه نیز با ظهور این تحولات، دگرگون خواهد شد. از این رو گزارش حاضر به بررسی کسب و کار شرکت‌های مبتنی بر داده پرداخته است. این شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که به طور جدی بر زیرساختها به منظور بهره‌مندی از داده ها در کسب و کار خود استفاده می‌کنند.
هدف اصلی شرکت‌های داده محور، استفاده جدی از داده‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری است. استفاده از داده‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری منجر به افزایش سرعت، دقت و کارآمدی تصمیمات می‌گردد. شرکت‌های مبتنی بر داده با افزایش سود آوری که ناشی از افزایش در‌آمد و کاهش هزینه است برای کسب و کار خود تولید ارزش می‌کنند و از رقبا پیشی می‌گیرند. نظر به نتایج حاصل شده، نقش‌های جدیدی به نیروهای شرکت‌های داده محور اضافه شده است که تازه ترین آن مدیر ارشد داده است. مدیر ارشد داده به طور مستقیم به مدیر عامل گزارش می‌دهد و سیاست‌های داده محور بودن سازمان را تنظیم می‌کند.
در این پژوهش، روش‌های گذار از شرکت‌های سنتی به شرکت‌های مبتنی بر داده و ملزومات آن آورده شده است. یکی از مهمترین موضوعات، ایجاد فرهنگ داده محوری در سازمان است. در یک سازمان داده محور تمام ارکان سازمان، با مفاهیم تصمیمات مبتنی بر داده و اهمیت داده‌ها آشنا هستند و تمام کارمندان در حیطه تحت فعالیت خود می‌توانند با استفاده از داده‌ها برای مسائل سازمان راهکارهای ابتکاری پیشنهاد دهند. به عبارتی بهتر در یک سازمان داده محور، داده ها قلب سازمان هستند.
راهکار واحدی برای دستیابی به هدف داده محور شدن وجود ندارد و هر شرکتی با توجه به شرایط و ظرفیتهای خود می‌تواند مسیر دستیابی به این هدف را طراحی کند. ممکن است این مسیر با استخدام یک نیروی توانمند و خبره مهیا شود که سازمان را دگرگون می‌کند و یا با طراحی و یا خرید یک نرم افزار و تجهیز سخت افزار‌ها محقق گردد که مهمترین این روش‌ها در متن این گزارش اشاره شده است.
همچنین داده محور شدن یک سازمان با چالش‌هایی مواجه است که مهمترین ان مقاومت تیم‌های سنتی برای پذیرش فرهنگ داده محور است و ترجیح ایشان بر تصمیمات سنتی است که عمدتا بر اساس حدس و گمان می‌باشند و نظرات اشخاص در تصمیمات بسیار اثر گذار هستند و نتایج این تصمیمات اغلب ارزیابی نمی‌گردند. آموزش و شناخت به حل این چالش کمک خواهد نمود.

 

امتیاز :  ۳.۰۶ |  مجموع :  ۱۶

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0